18.12.2014

Uusi tietoyhteiskuntakaari voimaan 1.1.2015

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut pitkään sähköistä viestintää koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta eli tietoyhteiskuntakaarta. Tietoyhteiskuntakaareen kootaan muun muassa viestintämarkkinalaki, sähköisen viestinnän tietosuojalaki, verkkotunnuslaki ja laki televisio- ja radiotoiminnasta. Kokonaisuudistuksen tarkoituksena on ennen kaikkea päällekkäisyyksien poistaminen ja pirstaleisen sääntelyn selkeyttäminen, vähentäminen ja nykyaikaistaminen. Eduskunta hyväksyi lain lokakuussa ja se tulee pääosin voimaan 1.1.2015.

Lakimuutos tuo mukanaan joitain olennaisia muutoksia muun muassa yksityisyyden suojaa koskevaan sääntelyyn ja tietoturvan varmistamiseen. Lisäksi lailla tarkennetaan käyttäjien ja tilaajien kuluttajansuojaa viestintäpalveluja käytettäessä. Edellä mainittujen muutoksien lisäksi etenkin huomattavaa markkinavoimaa ja verkkotunnuksia koskeva sääntely muuttuu.

Painopisteenä sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutuminen

Julkisuudessa on viime aikoina keskusteltu paljon verkkopalvelujen käyttäjien tietosuojasta. Tietoyhteiskuntakaaren yhtenä keskeisenä tavoitteena onkin turvata sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutuminen. Tietoyhteiskuntakaaren astuessa voimaan sähköisen viestinnän tietosuojalaki poistuu, ja asiaa koskeva sääntely sisällytetään tietoyhteiskuntakaareen.

Tähän asti yksityisyyden suojaa koskevat toimintavelvoitteet ovat kohdistuneet ainoastaan teleyrityksiin, yhteisötilaajiin ja lisäarvopalvelun tarjoajiin. Vastaisuudessa yksityisyyden suojaa koskeva sääntely ulottuu myös kaikkiin tietoyhteiskuntakaaren mukaisiin viestinnän välittäjiin eli teleyrityksiin, yhteisötilaajiin ja sellaisiin muihin tahoihin, jotka välittävät sähköistä viestintää muutoin kuin henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiin.

Yksityisyyden suojaa koskevat toimintavelvoitteet tulevat siten kohdistumaan myös kaikkiin sellaisiin toimijoihin, joiden tarjoamien sähköisten palveluiden sisällä välitetään luottamuksellista viestintää. Tällaisia palveluja ovat ennen kaikkea erilaiset yhteisöpalvelut ja muut sosiaalisen median palvelut.

Selvennyksiä Suomen lain soveltamiseen rajat ylittävissä tilanteissa

Toinen tietoyhteiskuntakaaren esittelemä keskeinen muutos koskee yksityisyyden suojaa koskevan sääntelyn soveltumisalan mahdollista laajentumista kansainvälisiin toimijoihin. Yksityisyyden suojaa koskeva sääntely kohdistuu vastaisuudessa sekä kotimaisiin että ulkomaisiin viestinnän välittäjiin silloin, kun toiminnan harjoittajan toimipaikka on Suomessa tai muuten Suomen oikeudenkäytön piirissä. Vaikka toiminnan harjoittajalla ei olisi toimipaikkaa Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueella, syntyy velvollisuus noudattaa yksityisyyden suojaa koskevaa sääntelyä, jos toimijan keskeiset laitteet sijaitsevat Suomessa tai niitä ylläpidetään Suomesta käsin. Tilanne on vastaavanlainen myös silloin, kun toiminnan harjoittajalla ei ole toimipaikkaa Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueella, mutta palvelun käyttäjä on Suomessa ja tarjottavan palvelun sisällön tai sen markkinoinnin perusteella on ilmeistä, että palvelu on suunnattu Suomeen.

Sääntelyn tavoitteena on lisätä ulkomaalaisten yritysten tietoisuutta siitä, mitä tietosuojalta ja tietoturvalta vaaditaan yrityksen joko sijoittuessa Suomeen tai tarjotessa palveluitaan Suomessa. Sääntelyllä tavoitellaan tasapuolisuutta kotimaisten ja ulkomaisten yritysten välillä. Vastaisuudessa yhä useampi viestinnän välittäjä joutuu huomioimaan toiminnassaan erilaisia velvoitteita sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutumisen kannalta.

Kuluttajansuojasääntely täsmentyy

Viestintäpalveluissa ilmenevät virheet ovat nousseet viime vuosina esille kuluttajaviranomaisille suunnatuissa yhteydenotoissa. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että ala muuttuu jatkuvasti. Lakia valmisteltaessa katsottiinkin olennaiseksi luoda sellaisia uusia säännöksiä, joiden avulla selkeytetään viestintäpalveluita koskevia kuluttajansuojasäännöksiä. Uuden sääntelyn mukaan teleyritys voi joutua yhteisvastuuseen suorituksessa ilmenneen virheen johdosta. Lisäksi sääntelyllä täsmennetään teleyritysten korvaus- ja virhevastuuta sekä yleisesti sopimusehtoja.

Tietoyhteiskuntakaaressa säädetään teleyrityksen ja myyjän tai palvelutarjoajan yhteisvastuusta, joka rinnastuu luotonantajan ja myyjän tai palveluksen suorittajan yhteisvastuuseen. Yhteisvastuu soveltuu tilanteisiin, joissa kuluttaja on esimerkiksi maksanut palvelun, kuten joukkoliikennemaksun tai parkkimaksun, matkapuhelimella ja maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Jos suoritus on jollakin tavalla virheellinen tai ei esimerkiksi koskaan tule perille, kuluttaja voi kääntyä paitsi myyjän tai palveluntarjoajan mutta myös teleyrityksen puoleen. Vastaisuudessa myös teleyritys voi siis joutua korvausvastuuseen virheellisen suorituksen vuoksi.

Tietoyhteiskuntakaari täsmentää myös teleyritysten korvaus- ja virhevastuusääntelyä. Lain mukaan viestintäpalvelun toimituksessa on virhe, jos viestintäpalvelun laatu tai toimitustapa ei vastaa sitä, mitä viestintäpalvelusopimuksessa on sovittu. Tietoyhteiskuntakaaressa on pyritty selkeyttämään niitä keinoja, joita tilaaja voi käyttää virheen ilmetessä. Tämän lisäksi tietoyhteiskuntakaari nimenomaisesti edellyttää, että viestintäpalvelusopimuksen sopimusehdot on laadittava selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä. Tarkoituksena on korostaa sopimusehtojen ymmärrettävyyttä kuluttajille. Selkeyden ja ymmärrettävyyden varmistamiseksi kuluttajille voidaan tarjota lisätietoa yksittäisen sopimusehdon merkityksestä.

Lue lisää tietoyhteiskuntakaaresta liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta.

Uusimmat referenssit

Toimimme OP Yrityspankki Oyj:n neuvonantajana kiinteistörahoitusjärjestelyssä, joka koskee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevaa DHL Expressille rakenteilla olevaa logistiikkakeskusta. Järjestelyssä Nrep ja Pontos Group ostivat Finavian osuuden rakenteilla olevasta logistiikkakeskuksesta. Nrep toimi järjestelyssä NSF III-rahaston lukuun. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia ja sertifioinnin johdosta laina on tarkoitus luokitella vihreäksi lainaksi logistiikkakeskuksen valmistuttua.
Julkaistu 12.3.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Avustimme eBrands Holdings Oy:tä sen uusimmalla rahoituskierroksella, jolla yhtiö keräsi 7,5 miljoonan euron rahoituksen. Uusi rahoitus nostaa yrityksen kerätyn rahoituksen kokonaismäärän 50 miljoonaan euroon. Viimeisintä rahoituskierrosta johtivat pääasiassa perhesijoitusyhtiö Veikko Laine, eläkeyhtiö Varma ja operatiiviset osakkeenomistajat. Uudella rahoituksella kehitetään eBrandsin tekoälypohjaista Apollo-markkinakasvutyökalua, joka auttaa brändejä laajentumaan kuuteenkymmeneen eri markkinaan ja myyntikanavaan ilman paikallista infrastruktuuria tai raskaita investointeja. eBrands on vientialusta, joka kasvattaa kuluttajabrändejä globaalisti verkkokaupan ja merkittävien vähittäiskauppakanavien kautta. Yhdysvaltain ja Euroopan markkinoihin erikoistunut eBrands mahdollistaa brändien kansainvälistymisen vientipalvelumallilla, joka vähentää laajentumiseen liittyvää riskiä ja monimutkaisuutta hyödyntämällä edistyksellistä teknologiaa. Vuonna 2020 perustetun helsinkiläisyrityksen tiimiin kuuluu 75 henkeä ja yrityksen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa.
Julkaistu 11.3.2025
Toimimme kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Nrepin neuvonantajana yli 100 miljoonan euron asunto- ja hoivahankkeessa Helsingin Herttoniemessä. Nrepin hallinnoima rahasto (NSF V) osti tontin, jolle toteutetaan moderni asumiskokonaisuus laadukkaita asuntoja sekä hoiva-asumista ikäihmisille ja muille erityisryhmille. Avustimme Nrepiä sekä tontin ostossa että hoiva- ja asumiskokonaisuuden urakkasopimuksissa. Kohteeseen valmistuu yhteensä 425 asuntoa sekä 108 hoiva-asuntoa. Rakennustyöt on suunniteltu aloitettavaksi syksyllä 2025 ja rakennusten on tarkoitus valmistua 2028. Hanke toteutetaan Nrepin kestävän rakentamisen periaatteiden mukaisesti. Rakennukset varustetaan aurinkopaneelein, lämmityksessä hyödynnetään maalämpöä ja materiaaleina käytetään vähäpäästöistä vihreää betonia ja terästä.
Julkaistu 6.3.2025