12.8.2022

Kuluttajansuojalaki uudistuu tammikuussa 2023: Omnibus-direktiivin kansallinen täytäntöönpano tuo yrityksille merkittäviä muutoksia

Kirjoitimme vuodenvaihteessa kuluttajansuojalain (38/1978, muutoksineen) siirtymisestä digitaaliselle aikakaudelle, kun EU:n tavarankauppadirektiivi (2019/771) ja EU:n digitaalisesta sisällöstä ja digitaalisista palveluista annettu direktiivi (2019/770) saatettiin osaksi kansallista lainsäädäntöä (uutiset täällä ja täällä). Kuluttajansuojalakiin on jälleen luvassa muutoksia, kun niin sanottu Omnibus-direktiivi (2019/2161) saatetaan kansallisesti voimaan. Kuluttajansuojalain uudet säännökset tulevat voimaan vasta 1.1.2023, jotta yritykset ehtivät valmistautua uusiin vaatimuksiin.

Omnibus-direktiivin tarkoituksena on muun muassa parantaa kuluttajien oikeussuojakeinoja, poistaa säännöksissä havaittuja puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia sekä säätää tiettyjen direktiivien rikkomuksia koskevista seuraamuksista. Tässä uutisessa keskitymme Omnibus-direktiivin keskeisimpiin muutoksiin, joista kuluttajan kanssa kauppaa käyvän yrityksen on hyvä olla tietoinen.

Hinnanalennusilmoituksia koskevat uudistukset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:n uudistaminen aiheuttaa muutoksia hinnanalennusilmoituksia koskeviin säännöksiin.

Peruuttamisoikeus kotimyynnissä laajenee

Kuluttajansuojalain 6 luvun uusi säännös sisältää kotimyynnin peruuttamisoikeuteen liittyviä laajennuksia. Tältä osin sääntely on kansallista eikä perustu Omnibus-direktiiviin.

Kuluttaja-arvostelut sääntelyn piiriin

Omnibus-direktiivi tuo uusia tuulia myös yrityksen itsensä julkaisemiin kuluttaja-arvosteluihin.

1. esittää tekaistuja kuluttaja-arvosteluja tai suositteluja

2. ostaa arvosteluja tai suositteluja

3. vääristellä kuluttaja-arvosteluja tai sosiaalisen median suositteluja.

Markkinapaikan tarjoajien tiedonantovelvollisuus

Kuluttajansuojalakiin kirjataan myös uusia tiedonantovelvollisuuksia verkossa toimiville markkinapaikkojen tarjoajille. Verkossa toimivalla markkinapaikalla tarkoitetaan virtuaalista markkinapaikkaa, jossa kuluttajille tarjotaan mahdollisuus tehdä sopimuksia muiden kuluttajien tai yritysten kanssa.

Sopimattomasta markkinoinnista ja menettelystä aiheutuneiden vahinkojen korvaaminen

Omnibus-direktiivin myötä kuluttajilla voi olla oikeus saada korvaus vahingosta, jonka yritys on aiheuttanut kuluttajalle sopimattomalla markkinoinnilla tai menettelyllä. Tällainen vahinko voi koostua esimerkiksi kuluttajalle aiheutuneista matkakuluista. Lisäksi kuluttajalla voi olla oikeus kohtuulliseen hinnanalennukseen, jos elinkeinonharjoittaja on toiminut sopimattomasti esimerkiksi markkinoimalla aggressiivisella tai harhaanjohtavalla tavalla.

Kirjallinen vahvistusmenettely puhelinmyyntiin

Eduskunnassa on lisäksi hyväksytty uusi puhelinmyyntilainsäädäntö, joka myös tulee voimaan 1.1.2023 lukien. Myös tältä osin sääntely on kansallista eikä siis perustu Omnibus-direktiiviin.

Uusi sääntely sisältää vaatimuksen kirjallisen vahvistusmenettelyn käyttöönotosta. Puhelinmyynnissä elinkeinonharjoittajan olisi lähtökohtaisesti toisin sanoen toimitettava puhelun jälkeen tekemänsä tarjous kuluttajalle pysyvällä tavalla, esimerkiksi sähköpostin liitetiedostona. Jos kuluttaja ei puhelinkeskustelun jälkeen pysyvällä tavalla hyväksy elinkeinonharjoittajan toimittamaa tarjousta, sopimus ei sido kuluttajaa. Vahvistusmenettelyn käytön laiminlyönnistä voitaisiin määrätä elinkeinonharjoittajalle seuraamusmaksu.

Uusimmat referenssit

Avustimme DNB Bank ASA:ta sen sopiessa Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennian kanssa Kaartinkaupungissa osoitteessa Fabianinkatu 8, Helsinki sijaitsevien toimitilojen kehittämisestä ja vuokrauksesta. Vuokrasopimuksen myötä DNB Bank ASA keskittää kaikki Suomen-toimintonsa kyseiseen kiinteistöön. Uusiin tiloihin muuttavat lisäksi DNB Carnegie Investment Bank AB:n Suomen-toiminnot ja DNB Auto Finance Oy. Toimitiloja koskevan pitkäaikaisen vuokrasopimuksen yhteydessä sovittiin myös laajamittaisesta peruskorjaushankkeesta, jonka yhteydessä tilat uudistetaan kokonaisuudessaan. Vuokrakohde valmistuu vuoden 2027 jälkipuoliskolla. 
Julkaistu 10.10.2025
Avustimme Pohjoismaiden suurinta itsenäistä tv- ja elokuvatuotantoyhtiötä Yellow Film Studios Oy:tä sen strategisessa yhdistymisessä tanskalaisen elokuva-alan myynti- ja rahoitusyhtiön REinventin kanssa. Yhdessä ne muodostavat Reinvent Yellow -konsernin, joka toimii yhtenäisenä keskuksena TV- ja elokuvatuotannolle, myynnille, rahoitukselle ja innovaatioille, yhdistäen yli kolmen vuosikymmenen tuotantokokemuksen sekä laajan, yli tuhannen nimikkeen katalogin.
Julkaistu 8.10.2025
Edustimme menestyksekkäästi jälleenvakuutuspaneelia kansainvälisessä ad hoc -välitysmenettelyssä. Riita aiheutui jälleenvakuutussopimuksesta, joka koski ensivakuuttajan vakuuttaman riskiportfolion jälleenvakuuttamista. Osapuolet olivat erimielisiä siitä, kattoiko jälleenvakuutus tietyn vahingon, joka johtui koronaviruspandemian aiheuttamasta markkinahäiriöstä. Asiassa otettiin kantaa erittäin monimutkaisiin juridisiin ja sopimuksellisiin kysymyksiin, ja siinä edellytettiin jälleenvakuutussääntelyn ja -käytännön erityisosaamista. Välitysoikeus hylkäsi vastapuolen asiakkaitamme vastaan nostamat jälleenvakuutuskorvausta koskevat vaatimukset kokonaisuudessaan. Riidan arvo oli noin 34 miljoonaa euroa.
Julkaistu 16.9.2025
Toimimme byFounders.vc:n suomalaisena neuvonantajana sen sijoittaessa DataCrunch Oy:hin 64 miljoonan dollarin A-sarjan rahoituskierroksessa. DataCrunch tarjoaa skaalautuvia tekoälylaskentaratkaisuja energiatehokkaista datakeskuksista Islannissa ja Suomessa. byFounders.vc on yhteisöpohjainen varhaisen vaiheen pääomasijoitusrahasto, joka sijoittaa maailmanlaajuisesti kunnianhimoisiin tiimeihin, joilla on yhteys Pohjoismaihin ja Baltian maihin.
Julkaistu 11.9.2025