26.9.2017

Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto – viisi hankintasopimuksessa huomioitavaa seikkaa

Samalla tavoin kuin automaattipiano soittaa toistuvasti samaa ennalta määriteltyä kappaletta, ohjelmistorobotti suorittaa automaattisesti ennalta ohjelmoituja tehtäviä. Ohjelmistorobotiikan (Robotic Process Automation, RPA) avulla työntekijöiden rutiininomaiset tehtävät ja prosessit voidaan automatisoida ohjelmistorobotin hoidettaviksi ennalta määriteltyjen käskyjen mukaisesti. RPA:n toimintaperiaate perustuu ihmisen toimintojen jäljittelylle. Sitä voidaankin kutsua virtuaaliseksi tai digitaaliseksi työntekijäksi.

RPA soveltuu esimerkiksi taloushallinnossa laskujen ja maksutietojen käsittelyyn, palkanmaksuprosesseihin tai vaikkapa asiakaspalautteen käsittelyyn ja hallinnointiin.

Listasin alle viisi keskeistä asiaa, jotka yrityksen olisi hyvä ottaa huomioon laatiessaan RPA-hankintasopimusta.

Varmista RPA:n yhteensopivuus muiden ohjelmistojen kanssa

RPA:n toiminta perustuu yrityksessä käytössä olevien ohjelmistojen hyväksikäyttöön. Siksi RPA:ta hankkiessa tulee varmistua siitä, etteivät yrityksessä jo käytössä olevien ohjelmistojen lisenssiehdot estä tai rajoita sen käyttöä. RPA-hankintasopimukseen kannattaa lisätä ehto, että RPA on yhteensopiva yrityksessä käytössä olevien ohjelmistojen kanssa.

Sovi vastuukysymyksistä

Hankintasopimuksessa täytyy sopia vastuukysymyksistä siltä varalta, että RPA ei suoriudukaan sovitulla tavalla ja saa aikaan virheellisiä tuloksia. Vastuukysymyksistä sopiminen on erityisen tärkeää, mikäli RPA korvaa keskeisiä liiketoiminnallisia tehtäviä.

Vastuukysymyksiin liittyy myös edellä mainittu yhteensopivuusnäkökohta, eli RPA:n yhteensopivuus muiden toimittamien ohjelmistojen kanssa. Siihen liittyen osapuolten on hyvä sopia mahdollisiin loukkauskanteisiin vastaamisesta.

Varaudu muutoksiin

Kun yrityksen käytössä olevia ohjelmistoja muutetaan, päivitetään tai vaihdetaan kokonaan uusiin, täytyy samalla arvioida myös RPA:n toimintaperiaatteiden muutostarve. Jotta RPA:n toimivuus varmistuu, hankintasopimuksessa on hyvä sopia RPA-käskysääntöjen uudelleen konfiguroinnista yrityksen ohjelmistoissa ja järjestelmissä tapahtuvien muutostilanteiden varalta.   

Ratkaise tuki ja ylläpito

Yllä mainitun muutoksiin varautumisen lisäksi on sovittava RPA:n virheiden vaste- ja korjausajat. Ellei RPA toimi odotetulla tavalla liiketoiminnan kannalta keskeisessä tehtävässä, on hyvä sopia myös vaihtoehtoinen toimintatapa RPA:n välittömäksi korvaamiseksi, jotta liiketoiminta ei keskeydy.

Yksi vaihtoehto on se, että yritys itse järjestää vaihtoehtoisen suunnitelman ja huolehtii sen toteuttamisesta esimerkiksi ylläpitämällä työntekijöidensä osaamista korvattujen prosessien osalta.  

Varaudu mahdollisiin lisenssimetriikan muutoksiin

RPA:n onnistunut käyttöönotto voi vaikuttaa yrityksessä käytössä olevien ohjelmistojen lisenssimääriin. Onnistuneen RPA-implementoinnin myötä esimerkiksi ERP- tai CRM-lisenssejä saatetaan tarvita aiempaa vähemmän. Mikäli RPA on korvannut työntekijöiden panoksen, tulee kolmannen osapuolen ohjelmistotoimittajan kanssa sopia lisenssimäärien tarkennuksista.  

Uusimmat referenssit

Avustimme Smarter Contracts Ltd:tä prosessissa, jossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vahvisti sen EU:n tunnustamaksi datan välityspalveluksi. EU:n ulkopuolisten yritysten on nimettävä laillinen edustaja johonkin EU-maahan, jotta ne voivat tarjota datan välityspalveluja datanhallinta-asetuksen mukaisesti. Smarter Contracts sijaitsee Isossa-Britanniassa ja valitsi tehtävään Suomen. Smarter Contracts on ensimmäinen Traficomin rekisteröimä EU:n ulkopuolinen datan välityspalvelu. Smarter Contractsin perustaja ja toimitusjohtaja Wayne Lloyd:  Castrénin tiimin tuki oli poikkeuksellista alusta loppuun. Uuden alueen valloitus on aina haastavaa, ja ensimmäisenä EU:n ulkopuolisena datan välityspalvelun tarjoajana kohtasimme merkittäviä oikeudellisia epävarmuuksia. Näistä haasteista huolimatta Castrénin tiimi ohjasi meitä asiantuntevasti jokaisessa vaiheessa huomattavalla tehokkuudella, tarjoten meille tarvittavaa varmuutta. Smarter Contracts tarjoaa kehittyneitä suostumus- ja käyttöoikeuksien hallintapalveluita kehittämänsä Pulse Permissions Protocol® -työkalun avulla. Tämä merkkipaalu on osoitus Castrén & Snellmanin taidosta hallita monimutkaisia sääntely-ympäristöjä ja Smarter Contractsin innovatiivisesta lähestymistavasta turvalliseen ja vaatimustenmukaiseen tietojen hallintaan.
Julkaistu 11.12.2024
Avustimme Pharmaca Health Intelligencea sen ostaessa Mediaattori Oy:n PODIUM Connect®- ja PODIUM Vierailut -liiketoiminnat. Liiketoimintakaupan myötä Pharmaca Health Intelligence vahvistaa palvelutarjontaansa sekä terveydenhuollon edustajille että lääkeyrityksille. Palvelutarjontaan kuuluu laajasti lääketiedon, tiedolla johtamisen ja koulutuksen palveluita. Pharmaca Health Intelligence on digitaalisen lääketiedon edelläkävijä sekä hyvinvointialueiden, yksityisen terveyspalvelusektorin ja apteekkien luotettava yhteistyötahona. Yhtiö panostaa lääkeinformaatioon liittyvien teknologia- ja palveluratkaisujen kehittämiseen myös kansainvälisesti.
Julkaistu 5.12.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024