2.12.2024

Listing Act: ensimmäiset muutokset esiteasetukseen ja markkinoiden väärinkäyttöasetukseen 4.12.2024

Ensimmäiset Listing Act ((EU) 2024/2809)
-sääntelymuutoskokonaisuuden nojalla tehtävät muutokset esiteasetukseen ((EU) 2017/1129) ja markkinoiden väärinkäyttöasetukseen ((EU) 596/2014, MAR) tulevat sovellettavaksi 4.12.2024 alkaen. Muutokset julkaistiin EU:n virallisessa lehdessä 14.11.2024.

Kyseessä on ensimmäinen erä Listing Actin tuomista muutoksista Esiteasetukseen ja MARiin. Seuraavien muutosten on määrä tulla voimaan 5. maaliskuuta 2026 ja viimeisten muutosten 5. kesäkuuta 2026.

Esiteasetukseen ja MARiin tehtävien muutoksen lisäksi annetaan myös uutta alemman asteista sääntelyä ja ohjeistusta, kumotaan listalleottodirektiivi (2001/34/EC) ja tehdään myös joitakin muutoksia MiFID II -sääntelyyn. Julkaisimme 25.4.2023 blogikirjoituksen Listing Act -sääntelyn valmistelusta ja siihen liittyvien ehdotusten arvioiduista vaikutuksista markkinatoimijoihin.

Esiteasetuksen esitepoikkeukset laajenevat

Esiteasetuksen esitepoikkeukset (1(4) ja 1(5) artikla) muuttuvat aiempaa laajemmiksi niin sanotun ”private placement” -poikkeuksen raja-arvon noustessa aiemmasta 20 prosentista 30 prosenttiin ja listautumisen jälkeisten liikkeeseenlaskujen vapautuessa tietyin edellytyksin kokonaan esitevaatimuksista. Jatkossa ei ole velvollisuutta julkistaa esitettä muun muassa seuraavissa tilanteissa:

  • tarjottaessa yleisölle arvopapereita, jotka ovat samanlajisia kuin säännellyllä markkinalla tai pk-yritysten kasvumarkkinalla kaupankäynnin kohteena jo olevat arvopaperit, jos arvopaperien osuus samalla markkinalla kaupankäynnin kohteena olevista arvopapereista on alle 30 prosenttia 12 kuukauden ajanjakson aikana, liikkeeseenlaskija ei ole uudelleenjärjestely- tai maksukyvyttömyysmenettelyssä ja liikkeeseenlaskijan kotijäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle toimitetaan sääntelyn edellyttämät tiedot sisältävä poikkeusasiakirja, joka asetetaan yleisön saataville ja joka saa olla enintään 11 A4-kokoisen sivun pituinen;
  • tarjottaessa yleisölle arvopapereita, jotka ovat samanlajisia kuin arvopaperit, jotka ovat olleet kaupankäynnin kohteena säännellyllä markkinalla tai pk-yritysten kasvumarkkinalla yhtäjaksoisesti vähintään 18 kuukauden ajan ennen uusien arvopapereiden tarjoamista, edellyttäen, että yleisölle tarjottavia arvopapereita ei lasketa liikkeeseen sulautumis- tai jakautumisvastikkeena taikka tarjousvastikkeena julkisessa ostotarjouksessa, liikkeeseenlaskija ei ole uudelleenjärjestely- tai maksukyvyttömyysmenettelyssä ja liikkeeseenlaskijan kotijäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle toimitetaan sääntelyn edellyttämät tiedot sisältävä poikkeusasiakirja, joka asetetaan yleisön saataville ja joka saa olla enintään 11 A4-kokoisen sivun pituinen;
  • listattaessa arvopapereita, jotka ovat samanlajisia kuin samalla säännellyllä markkinalla kaupankäynnin kohteena jo olevat arvopaperit, edellyttäen, että niiden osuus samalla säännellyllä markkinalla kaupankäynnin kohteena jo olevien osakkeiden lukumäärästä on alle 30 prosenttia 12 kuukauden ajanjaksona;
  • listattaessa osakkeita, jotka saadaan muuntamalla tai vaihtamalla muita arvopapereita taikka käyttämällä muiden arvopapereiden tuottamia oikeuksia, jos saadut osakkeet ovat samanlajisia kuin samalla säännellyllä markkinalla kaupankäynnin kohteena jo olevat arvopaperit, edellyttäen, että mainittujen osakkeiden osuus samalla säännellyllä markkinalla kaupankäynnin kohteena jo olevien samanlajisten osakkeiden lukumäärästä on alle 30 prosenttia 12 kuukauden ajanjaksona; ja
  • listattaessa arvopapereita, jotka ovat samanlajisia kuin arvopaperit, jotka ovat olleet kaupankäynnin kohteena säännellyllä markkinalla yhtäjaksoisesti vähintään 18 kuukauden ajan ennen uusien arvopapereiden ottamista kaupankäynnin kohteeksi, edellyttäen, että yleisölle tarjottavia arvopapereita ei lasketa liikkeeseen sulautumis- tai jakautumisvastikkeena taikka tarjousvastikkeena julkisessa ostotarjouksessa, liikkeeseenlaskija ei ole uudelleenjärjestely- tai maksukyvyttömyysmenettelyssä ja liikkeeseenlaskijan kotijäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle toimitetaan sääntelyn edellyttämät tiedot sisältävä poikkeusasiakirja, joka asetetaan yleisön saataville ja joka saa olla enintään 11 A4-kokoisen sivun pituinen.

Muutoksen voidaan odottaa olennaisesti helpottavan varojen keräämistä esimerkiksi merkintäetuoikeusannilla, sillä jatkossa liikkeeseenlaskija voi edellä mainituin edellytyksin tarjota arvopapereita julkaisemalla ainoastaan kevyen poikkeusasiakirjan, joka sisältää tiedot arvopaperitarjouksesta ja liikkeeseenlaskijaa koskevista riskitekijöistä. Myös niin sanotun ”private placement” -poikkeuksen raja-arvon korottaminen 30 prosenttiin laajentaa merkittävästi liikkeeseenlaskijoiden mahdollisuuksia kerätä varoja alhaisemmin kustannuksin sekä nopeammalla ja suoraviivaisemmalla menettelyllä.

Listing Actissa on otettu huomioon myös merkintäetuoikeusanteja koskeva suomalainen markkinakäytäntö, jossa osana merkintäetuoikeusantia tarjotaan ja otetaan kaupankäynnin kohteeksi merkintäoikeuksia, jotta osakkeenomistajat voivat hyötyä merkintäoikeuksistaan taloudellisesti. Suomalaisten viranomaisten aloitteesta Listing Actin lopullisessa versiossa on nimenomaisesti todettu esitevapautusten kattavan myös merkintäoikeudet, jos merkintäoikeudet liittyvät esitevapautuksen piirissä olevien arvopapereiden tarjoamiseen tai listaamiseen.

Muutoksia turvasatamakauppojen menettelytapoihin, ilmoittamiseen ja julkistamiseen

Takaisinosto-ohjelmia ja vakauttamista koskeva poikkeus (MAR 5 artikla) muuttuu liikkeeseenlaskijan omilla osakkeilla tehtävien turvasatamakauppojen menettelytapojen, ilmoittamisen ja julkistamisen osalta. Muutoksen myötä liikkeeseenlaskijan velvoitteita ilmoittaa säännöksen tarkoittamista omien osakkeiden turvasatamakaupoista eri markkinapaikkojen viranomaisille kevennetään. Jatkossa tiedot tulee ilmoittaa ainoastaan likviditeetiltään mitattuna merkityksellisemmän markkinan toimivaltaiselle viranomaiselle, joka toimittaa ne pyynnöstä muille viranomaisille.

Liikkeeseenlaskijan omien osakkeiden takaisinosto on turvasatamakauppa, jos siinä noudatetaan MAR 5 artiklan ja komission delegoidun asetuksen ((EU) 2016/1052) säätelemiä menettelytapoja ja hankittujen osakkeiden käyttörajoituksia. Menettelytapoja ja käyttörajoituksia noudattamalla liikkeeseenlaskijan saa suojan (turvasataman) markkinoiden väärinkäytön kieltoa koskevan säännöksen soveltamiselta. Edellytyksenä on, että liikkeeseenlaskijan menettely täyttää sääntelyn vaatimukset, joita ovat:

  • kaikki ohjelmaa koskevat tiedot julkistetaan ennen omien osakkeiden hankinnan aloittamista;
  • kauppakohtaiset ja yhdistetyt tiedot ilmoitetaan likviditeetiltään mitattuna merkityksellisemmän markkinan toimivaltaiselle viranomaiselle viimeistään toteuttamispäivää seuraavan seitsemännen (7.) kaupankäyntipäivän loppuun mennessä;
  • tiedot kaupoista julkistetaan yhdistetyssä muodossa yleisölle;
  • kauppojen hintaa ja volyymiä koskevia raja-arvoja noudatetaan.

Poikkeuksen soveltuminen edellyttää, että takaisinosto-ohjelman tarkoituksena on alentaa liikkeeseenlaskijan omaa pääomaa, täyttää vieraan pääoman ehtoisten rahoitusvälineiden vaihtamisesta oman pääoman ehtoisiksi johtuvat velvoitteet tai täyttää osakeoptio-ohjelmista tai muusta osakkeiden jakamisesta työntekijöille tai hallinto-, johto- ja valvontaelinten jäsenille johtuvat velvoitteet.

Finanssivalvonnalle turvasatamakaupat tulee ilmoittaa 4.12.2024 alkaen sähköpostitse, jotta Finanssivalvonta voi toimittaa turvasataman alla hankittujen omien osakkeiden ostot tiedoksi myös muille relevanteille viranomaisille. Aiemmin Finanssivalvonta keräsi tiedot tiedotevarastosta, minkä vuoksi sääntely ei ole edellyttänyt turvasatamakauppojen erillistä ilmoittamista. Menettelytavat ja yhteystiedot löytyvät Finanssivalvonnan valvottavatiedotteesta.

Markkinoiden tunnustelua koskeva sääntely muuttuu turvasatamasääntelyksi

Markkinoiden tunnustelua (MAR 11 artikla) koskeva sääntely muuttuu turvasatamasääntelyksi ja kattaa aiempaa laajemmin eri tilanteita. Jatkossa tietoa ilmaiseva osapuoli saa suojaa (turvasataman) sisäpiiritiedon laittoman ilmaisun kieltoa koskevan säännöksen soveltamiselta noudattamalla seuraavia MAR 11(4) artiklassa säädettyjä menettelytapoja:

  • sisäpiiritiedon antamiselle on tiedon vastaanottavan henkilön suostumus;
  • tiedon ilmaisija on ilmoittanut tiedon vastaanottavalle henkilölle tietoon ja rahoitusvälineeseen, jota tieto koskee, liittyvästä käyttö-, neuvonta- ja ilmaisukiellosta;
  • tiedon ilmaisija on pitänyt kirjaa kaikesta markkinoiden tunnustelun vastaanottavalle henkilölle annetusta tiedosta (mukaan lukien tietoon liittyvistä kielloista) sekä mahdollisten sijoittajien, joille tietoa on ilmaistu, henkilöllisyydestä, sekä myös esimerkiksi mahdollisen sijoittajan puolesta toimivista oikeushenkilöistä ja luonnollisista henkilöistä, sekä kunkin tietojen ilmaisemisen päivämäärästä ja kellonajasta;
  • tiedon ilmaiseva osapuoli toimittaa tällaiset kirjatut tiedot toimivaltaiselle viranomaiselle pyynnöstä.

MARin muutoksen mukaan markkinoiden tunnusteluun liittyvän turvasatamasääntelyn noudattaminen on tiedon ilmaiseville osapuolille vapaaehtoista, eikä sen noudattamatta jättäminen merkitse olettamaa siitä, että sisäpiiritietoa olisi ilmaistu laittomasti. Turvasatamasääntelyn ulkopuolinen markkinoiden tunnustelu ei kuitenkaan saa välitöntä turvasatamasääntelyyn perustuvaa suojaa sisäpiiritiedon laittomalta ilmaisulta. MARin muutos sisältää pakollisia vaatimuksia myös turvasatamasääntelyn ulkopuolella tapahtuvalle markkinoiden tunnustelulle.

Nähdäksemme markkinoiden tunnustelua koskeva muutos selkeyttää MAR 11 artiklan tulkintaa ja soveltamisalaa, mutta ei merkitse olennaista muutosta Listing Actia edeltävään oikeustilaan nähden.

Liiketoimien ilmoittamiseen sovellettava raja-arvo nousee

Johtohenkilöiden ja heidän lähipiiriinsä kuuluvien liiketoimia (MAR 19 artikla) koskeva sääntely muuttuu siten, että jatkossa kalenterivuoden aikana liiketoimien ilmoittamiseen sovellettava raja-arvo nousee 20 000 euroon (aiemmasta 5 000 eurosta). Jatkossa liikkeeseenlaskijan johtohenkilöille ja heidän lähipiiriinsä kuuluville luonnollisille ja oikeushenkilöille muodostuu ilmoitusvelvollisuus kaikkiin myöhempiin liiketoimiin, kun liiketoimien kokonaismäärä liikkeeseenlaskijan rahoitusvälineillä kalenterivuoden aikana saavuttaa 20 000 euron kokonaismäärän. Kuten aiemminkin, raja-arvo lasketaan laskemalla yhteen nettouttamatta kaikki liiketoimet.

MARin mukaan toimivaltaiset viranomaiset voivat erityisten kansallisten markkinaolosuhteiden perusteella päättää nostaa tai laskea edellä mainittua liiketoimien raja-arvoa. Finanssivalvonta on vahvistanut, ettei Suomen markkinalla ole tunnistettavissa tällaista puoltavia erityisiä markkinaolosuhteita, vaan Finanssivalvonta on päättänyt noudattaa 20 000 euron raja-arvoa.

Sääntely muuttuu myös johtohenkilöitä koskevan suljetun ajanjakson kaupankäyntikiellon osalta. Poikkeukset kieltoon laajenevat, ja jatkossa liikkeeseenlaskija voi sallia johtohenkilön kaupankäynnin muun muassa osana johtoaseman edellytyksenä olevien rahoitusvälineiden hankintaa tai näihin liittyen (eli osana palkitsemis-, omistus- ja säästöjärjestelmiä). Lisäksi voidaan sallia myös liiketoimet, johon ei liity suljetun ikkunan aikana johtohenkilön aktiivista sijoituspäätöstä (esim. perinnöt ja lahjat) tai jotka johtuvat ainoastaan ulkoisista tekijöistä tai kolmansien osapuolten toimista (esim. liikkeeseenlaskijan osakkeita koskeva julkinen ostotarjous) tai jotka ovat ennalta määritettyihin ehtoihin perustuvia liiketoimia tai kaupankäyntitoimia, mukaan lukien johdannaisten käyttö (esim. ennen suljettua ajanjaksoa määriteltyyn kaupankäyntiohjelmaan tai tiettyyn rajahintaan perustuva kauppa).

Nähdäksemme muutos on perusteltu, sillä aiempi sääntely on rajoittanut liiketoimien toteuttamista myös tilanteissa, joihin ei ole liittynyt riskiä tiedollisen etulyöntiaseman hyväksikäyttämisestä.

Asiantuntijamme auttavat mielellään kaikissa kysymyksissä liittyen Listing Actin tuomiin muutoksiin sääntelyssä.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme S-Pankkia neljässä yhteensä 1,45 miljardin joukkovelkakirjalainassa, joilla rahoitettiin Svenska Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppa. Vuonna 2023 neuvoimme S-Pankkia, kun se täydensi aiempaa joukkovelkakirjalainaohjelmaansa ja laski liikkeeseen kaksi uutta joukkovelkakirjalainaa. S-Pankin ensimmäinen, 500 miljoonan euron suuruinen katettu joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen syyskuussa 2023. Yleisten liiketaloudellisten tarpeiden lisäksi liikkeeseenlaskulla rahoitettiin Svenska Handelsbanken AB:n Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppaa. Marraskuussa 2023 laskettiin liikkeeseen 150 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalaina, jonka tarkoituksena oli täyttää omia varoja ja hyväksyttäviä velkoja koskevaa vähimmäisvaatimusta (MREL-vaade) sekä rahoittaa pankin toimintaa. Vuonna 2024 olemme neuvoneet S-Pankkia 3 miljardin euron joukkovelkakirjalainaohjelman päivityksessä. Ohjelman mukaisesti S-Pankki voi laskea liikkeeseen Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainoja, katettuja joukkovelkakirjalainoja (covered bond) ja ensisijaisen lisäpääoman (AT1) joukkovelkakirjalainoja. Helmikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia 300 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskussa ja vuonna 2025 erääntyvien 220 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjojen takaisinostotarjouksessa. Takaisinostotarjous edellytti Rahoitusvakausviraston etukäteistä hyväksyntää perustuen komission delegoituun asetukseen (EU) 2023/827 teknisistä sääntelystandardeista omien varojen vähentämistä koskevan etukäteisen luvan sekä hyväksyttävien velkojen instrumentteihin liittyvien vaatimusten osalta. Rahoitusvakausvirasto myönsi S-Pankille luvan velkakirjojen takaisinostoon. Luvan mukaisesti S-Pankki korvasi velkakirjat vähintään yhtä laadukkailla tai laadukkaammilla omien varojen tai hyväksyttävien velkojen instrumenteilla S-Pankin tuloksen tuottamiskyvyn kannalta kestävillä ehdoilla. Takaisinostotarjouksen lopulliset tulokset julkistettiin vuoden 2024 helmikuussa. Huhtikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia perusesitteen täydennyksessä ja toisen 500 miljoonan euron suuruisen katetun joukkolainan liikkeeseenlaskussa. Katetun joukkolainan erääntymispäivä on 16.4.2030.
Julkaistu 30.7.2024
Toimimme Multitude SE:n oikeudellisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa yhtiö siirtää kotipaikkansa Suomesta Sveitsiin. Uraauurtavan järjestelyn ensimmäisessä vaiheessa Multituden kotipaikka siirtyi Suomesta Maltalle SE-asetuksen mukaisesti 30.6.2024. Samalla Multituden osakkeet poistettiin Suomen arvo-osuusjärjestelmästä ja osakkeiden liikkeeseenlaskijan arvopaperikeskus vaihtui Euroclear Finland Oy:stä Maltan pörssin ylläpitämään arvopaperikeskukseen. Käytännössä kaikki Multituden osakkeet säilytetään Clearstreamissä. Maltalla yhtiö on tarkoitus muuttaa Maltan lainsäädännön mukaiseksi osakeyhtiöksi, minkä jälkeen yhtiö hakee kotipaikan siirtämistä Maltalta Sveitsiin. Suomen lainsäädäntö ei salli kotipaikan siirtämistä suoraan Euroopan talousalueen ulkopuolella sijaitsevaan maahan yhtiön oikeushenkilöllisyys säilyttäen. Koska Sveitsi ei ole ETA-maa, järjestely on toteutettava porrastetusti useamman maan kautta. Avustamme Multitudea kaikissa kotipaikan siirtoa koskevissa Suomen lainsäädännön mukaisissa kysymyksissä ja koordinoimme muiden maiden osalta toimenpiteet paikallisten oikeudellisten neuvonantajien ja muiden hankkeeseen osallistuvien asiantuntijoiden kanssa. Järjestelyn yhteydessä toteutettiin siirron helpottamiseksi Multituden olemassa olevien joukkovelkakirjalainojen muuttamista koskeva kirjallinen menettely. Lisäksi vasta perustettu Multitude Capital Oyj laski liikkeeseen 80 miljoonan euron vakuudellisen joukkovelkakirjalainan. ”Siirto Maltalle on merkittävä askel Multituden matkalla. Tämä uraauurtava ja monimutkainen prosessi on toteutettu menestyksekkäästi oman tiimimme ja neuvonantajiemme korvaamattomalla tuella. Castrén & Snellman on mestarillisesti orkestroinut koko projektin varmistaen saumattoman koordinoinnin useiden lainkäyttöalueiden välillä. Odotamme innolla saavuttamamme seuraavan askeleen Sveitsiin siirtymisen muodossa”, sanoo Multituden toimitusjohtaja Jorma Jokela. Multitude on täysin säännelty finanssiteknologian kasvualusta, joka työllistää yli 700 henkilöä 25 maassa. Yhtiön osakkeet on listattu Frankfurtin pörssin ylläpitämälle säännellylle markkinalle (Prime Standard).
Julkaistu 1.7.2024
Toimimme OP Suomi Infra -rahaston oikeudellisena neuvonantajana rahaston sijoittaessa ESL Shipping Oy -laivaliikenneyhtiöön. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma myötäsijoitti yhtiöön yhdessä OP Suomi Infra -rahaston kanssa. Sijoitus tehtiin ESL Shippingin uusia osakkeita vastaan, ja 45 miljoonan euron yhteissijoitus vastaa 21,43 prosentin omistusosuutta ESL Shipping -yhtiöstä. Sijoituksen tarkoituksena on kiihdyttää ESL Shippingin vihreää siirtymää. ESL Shipping Oy on kotimainen varustamo ja laivaliikenneyhtiö, jonka pääomistaja on Aspo Oyj. OP Suomi Infra Ky on OP Ryhmän hallinnoima eräpäivätön rahasto, joka sijoittaa suomalaiseen infrastruktuuriin. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on työeläkevakuutusyhtiö, jonka sijoitussalkun suuruus oli 57,5 miljardia euroa syyskuussa 2023.
Julkaistu 26.4.2024
Toimimme Purmo Group Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana Project Grand Bidco (UK) Limitedin vapaaehtoisessa julkisessa käteisostotarjouksessa Purmo Groupin kaikista liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista. Ostotarjouksen yhteenlaskettu arvo on ostotarjouksen mukaan noin 392 miljoonaa euroa. Project Grand Bidco (UK) Limited on Englannin ja Walesin lakien mukaan perustettu erillisyhtiö, jonka tulee epäsuorasti omistamaan konsortio, jonka ovat muodostaneet ostotarjousta varten tietyt Apollo Global Management, Inc.:n ja sen tytäryhtiöiden lähipiiriyhtiöiden hallinnoimat rahastot ja Rettig Oy Ab. Konsortio aikoo tukea Purmo Groupin kehittämistä teollisella asiantuntemuksella, ja suunnitellun ostotarjouksen odotetaan nopeuttavan Purmo Groupin kasvustrategian toteuttamista. Purmo Groupin C-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla. Purmo Group on globaalin kestävän kehityksen keskiössä tarjoten kokonaisratkaisuja ja kestäviä tapoja lämmittää ja jäähdyttää koteja ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi. Purmo Group toimittaa asuinrakennuksiin ja muihin rakennuksiin täydellisiä lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja, joihin sisältyvät lattialämmitys- ja viilennysjärjestelmät, laaja valikoima radiaattoreita, lämpöpumppuja, virtauksensäätö- ja vesikierto-järjestelmiä sekä älytuotteita. Ostotarjouksen toteuttaminen on ehdollinen tiettyjen tavanomaisten edellytysten täyttymiselle tai sille, että tarjouksentekijä on luopunut vaatimasta niiden täyttymistä sinä päivänä tai siihen päivään mennessä, kun tarjouksentekijä julkistaa ostotarjouksen lopullisen tuloksen. Ostotarjouksen toteuttamisen odotetaan tällä hetkellä tapahtuvan vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen lopulla tai kolmannen vuosineljänneksen alussa.
Julkaistu 26.4.2024