2.5.2023

Viherpesudirektiivi tekee kuluttajakaupan ympäristöväitteistä todistettuja ja täsmällisempiä

Euroopan komissio julkaisi 22.3.2023 ehdotuksen ns. viherpesudirektiiviksi (Green Claims Directive). Kokonaan uuden direktiivin olisi tarkoitus toimia ympäristöväitteisiin sovellettavana erityissääntelynä. Direktiiviehdotus koskee kuluttajakauppaa, ja ehdotuksen mukaan direktiiviä sovellettaisiin tavaraa tai yritystä koskeviin nimenomaisiin ympäristöväitteisiin, jotka ovat tekstimuodossa tai ympäristömerkissä esitettyjä (explicit environmental claims). Esimerkiksi väite siitä, että tavaran pakkaus on tehty kierrätysmuovista, on ympäristöväite.

Viherpesudirektiivin lisäksi komissio on ehdottanut muutoksia myös muun muassa sopimattomista elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välisistä kaupallisista menettelyistä annettuun direktiiviin (2005/29).  Kyseiseen direktiiviin ehdotettujen muutosten kautta komissio ehdottaa kokonaan kiellettäväksi esimerkiksi sellaiset yleisluontoiset ympäristöväitteet, kuten ”vihreä”, ”ympäristöystävällinen” ja ”ekologinen”, joiden tueksi yritys ei pysty todistamaan tunnustettua erinomaista ympäristönsuojelullista tasoa. Direktiivin 2005/29 on tarkoitus toimia ympäristöväitteisiin sovellettavana yleislakina, kun taas viherpesudirektiiviä sovellettaisiin nimenomaisten ympäristöväitteiden toteennäyttämiseen, verifiointiin ja niistä viestimiseen.

Selvitys- ja tiedonantovelvollisuudet täsmentyvät ja lisääntyvät

Direktiiviehdotuksen mukaan nimenomaisten ympäristöväitteiden esittäjän tulee väitteensä tueksi tehdä selvitys väitteen paikkansapitävyydestä. Selvityksen on koostuttava tietyistä osatekijöistä. Selvityksessä yrityksen on muun muassa yksilöitävä, koskeeko ympäristöväite tuotetta kokonaisuudessaan vai pelkästään sen yksittäistä osaa. Yrityksen on lisäksi varmistettava väitteen paikkansapitävyys keräämällä sen tueksi laajalti tunnustettua tieteellistä näyttöä. Yrityksen on myös osoitettava, ettei ympäristöväite koske sellaista vaatimusta, joka tuotteen on sääntelyn nojalla joka tapauksessa täytettävä.

Direktiiviehdotus asettaisi myös velvollisuuksia sille, miten ympäristöväitteestä on viestittävä. Jos yritys esittää tulevaisuuteen suuntautuvan väitteen, sen tulisi sitä viestiessään kertoa, mihin konkreettisiin parannuksiin yritys sitoutuu toiminnassaan ja toimitusketjuissaan ja millä aikavälillä. Direktiiviehdotus asettaisi myös tiedonantovelvollisuuksia, joiden mukaan yrityksen tulisi esimerkiksi viestiä kuluttajalle siitä, miten ympäristöväitteessä esitetyt parannukset saavutetaan.

Päästöjä kompensoivien yritysten olisi tarjottava kuluttajille yksityiskohtaisempaa tietoa kompensoinnista, kuten kompensointiyksiköiden laadusta ja siitä, liittyvätkö yksiköt päästövähennyksiin vai päästöjen poistoon.

Kolmannen osapuolen on tarkistettava ympäristöväite ennen sen esittämistä kaupallisessa viestinnässä

Direktiiviehdotuksen mukaan riippumattoman kolmannen osapuolen eli vaatimustenmukaisuuden arviointilaitoksen olisi tarkistettava selvitys ympäristöväitteen paikkansapitävyydestä ja väitteen viestinnän asianmukaisuus. Tällä hetkellä vaatimustenmukaisuuden arviointilaitokset arvioivat muun muassa erilaisten laitteiden vaatimustenmukaisuutta, joten muutos olisi merkittävä nykytilanteeseen verrattuna. On myös huomattava, että ympäristöväitteen tulee olla kolmannen osapuolen hyväksymä ennen väitteen esittämistä kaupallisessa viestinnässä.

Merkittävää olisi myös se, että ympäristöväitettä koskeva tutkimustieto ja sen paikkansapitävyys olisi ehdotuksen mukaan tarkistettava aina olosuhteiden niin vaatiessa sekä vähintään viiden vuoden kuluttua väitettä koskevien tietojen julkaisusta. Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitoksien tulisi arvioida myös päivitetyt väitteet.

Perusteettoman ympäristöväitteen esittämisestä muun muassa taloudellisia seuraamuksia

Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden tulisi säätää tehokkaista ja oikeasuhtaisista seuraamuksista direktiiviehdotuksen säännösten rikkomiselle. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi valvovan viranomaisen määräämää seuraamusmaksua. Seuraamusmaksun tulisi ehdotuksen mukaan estää perusteettomien ympäristöväitteiden esittämisestä syntyvä taloudellinen hyöty, eli esitetty seuraamusmaksu olisi suuruudeltaan todennäköisesti merkittävä. Direktiiviehdotuksen mukaan yritys voitaisiin myös sulkea julkisen rahoituksen ulkopuolelle enintään 12 kuukauden ajaksi seuraamuksena direktiiviehdotuksen vastaisen ympäristöväitteen esittämisestä, minkä lisäksi myös virheellisen väitteen kohteena olevan tavaran tuoton takavarikoimista ehdotetaan mahdolliseksi.

Direktiiviehdotus perustaisi myös muun muassa kansalaisjärjestöille mahdollisuuden valittaa direktiiviehdotuksen vastaisista väitteistä. Yritysten ympäristömarkkinoinnista kiinnostuneet kansalaisjärjestöt käyttäisivät valitusmahdollisuutta varmasti aktiivisesti.

Tunnista ympäristöväitteet ja kerää näyttöä tueksi

Vaikka direktiiviehdotusten sisältö voi vielä muuttua ja direktiivien kansallinen voimaansaattaminen vie aikaa, yritysten kannattaa toimia nyt. Ensiaskeleena on tärkeää, että kaikki organisaatiossa tunnistavat, millainen markkinoinnissa tai yritysviestinnässä esitetty väite on ympäristöväite. Tämän jälkeen kannattaa arvioida, miten kuluttaja todennäköisesti ymmärtää ympäristöväitteen ja onko sen tueksi riittävän vahvaa näyttöä. Kannattaa huomata, että yrityksillä on jo nykylainsäädännön perusteella velvollisuus pystyä näyttämään ympäristöväite todeksi sen esittämishetkellä.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Toimimme Piippo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kaupassa, jossa Piippo myy kahdessa vaiheessa omistamansa kaapelilanka- ja verkkokoneet, niihin liittyvät muut omaisuuserät sekä Piipon liiketoiminnassaan käyttämät tavaramerkit portugalilaiselle Cotesi S.A:lle. Kaupan lopullisen toteutumisen odotetaan tapahtuvan arviolta vuoden 2026 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Piippo Oyj:n ydinliiketoimintaa ovat paalausverkot ja -langat ja se on kansainvälisesti alan yksi johtavista toimijoista. Yhtiön globaali jakeluverkosto kattaa yli 40 maata. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Cotesi on vuonna 1967 perustettu yksi maailman johtavista synteettisistä ja luonnonmateriaaleista valmistettujen lankojen, verkkojen ja köysien tuottajista ja sillä on toimintaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa ja sen päätuotantolaitos sijaitsee Portugalissa Vila Nova de Gaiassa.
Julkaistu 17.4.2025
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen.  Korkein oikeus ei myöntänyt OSHEE Polskalle valituslupaa 28.3.2025 antamallaan päätöksellä. Markkinaoikeuden ratkaisu (MAO:280/2024) on näin ollen lainvoimainen.
Julkaistu 4.4.2025
Avustimme Valio Oy:tä sen ostaessa Raisio Oyj:n kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen liittyvän käyttöomaisuuden ja Härkis®- ja Beanit®-härkäpapubrändit. Käyttöomaisuuteen kuuluvat muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet. Kauppa tukee Valion strategiaa kasvaa meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa tekee meistä entistäkin merkittävämmän kasvipohjaisten proteiinituotteiden kehittäjän ja valmistajan. Näiden tuotteiden kysyntä kasvaa pitkällä aikavälillä ja kasvupotentiaalia on vielä paljon. Vuonna 2022 ostimme Gold&Green® -liiketoiminnan ja siitä lähtien olemme tehneet vahvaa tuotekehitystä sekä uudistaneet brändiä. Myynti on kasvanut onnistuneiden tuotelanseerauksien myötä vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä noin 50 % edelliseen verrattuna. Tällä kaupalla rakennamme omaa tuotantokyvykkyyttä. Kauhavan tehtaan tuotantovälineet sopivat juuri meidän tarpeeseemme ja tilanteeseemme Valion liiketoimintajohtaja Kimmo Luoma sanoo. Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen meijeri ja ruokatalo, jonka omistajia ovat suomalaiset maidontuottajaosuuskunnat. Valiolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 2 278 miljoonaa euroa, ja sillä on yli 4 000 työntekijää.
Julkaistu 14.2.2025