15.3.2017

Kilpailulain uudistaminen etenee

Kilpailulain uudistamista valmistellut työryhmä on julkaissut mietintönsä 14.3.2017.

Kilpailulain ajantasaisuutta arvioituaan työryhmä ehdottaa muutoksia erityisesti kilpailulain mukaisiin viranomaistarkastuksiin ja seuraamusjärjestelmään.

Työryhmän esityksen mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirastolla olisi tarkastusten yhteydessä oikeus jatkaa sähköisessä muodossa olevan aineiston tarkastamista omissa toimitiloissaan. Lisäksi kilpailulaissa säädettäisiin nimenomaisesti, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastusoikeus ei riippuisi tallennusvälineestä, koska nykyisin tarkastuksen kannalta merkityksellistä aineistoa on useissa erilaisissa mobiililaitteissa. Elinkeinonharjoittajan ja tämän ulkopuolisen oikeudellisen neuvonantajan välisen luottamuksellisen viestinnän suojaa ehdotetaan parannettavaksi uudella menettelyllä, jossa erimielisyystilanteissa asiakirjat siirrettäisiin arvioitaviksi tehtävään määrätylle, kilpailulain valvontatehtäviin nähden ulkopuoliselle virkamiehelle. Virkamies ratkaisisi, kuuluuko asiakirja ulkopuolisen neuvonannon suojan piiriin. Tästä ratkaisusta ei esityksen mukaan saisi erikseen valittaa. Työryhmä esittää, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltuuksia laajennettaisiin tarkastuksilla, joita se suorittaa muualla kuin elinkeinonharjoittajan liiketiloissa (ns. kotitarkastukset). Jatkossa Kilpailu- ja kuluttajavirasto saisi myös tällaisilla tarkastuksilla pyytää selvityksiä tosiseikoista ja asiakirjoista ja tallentaa saamansa vastaukset.

Toimialayhdistyksille määrättävien seuraamusmaksujen suuruuden osalta työryhmä esittää seuraavaa: ”Mikäli yhteenliittymän toteuttama rikkominen liittyy sen jäsenten toimintaan, seuraamusmaksu saa olla enintään 10 prosenttia yhteenliittymän sekä sen 10 suurimman kyseiseen toimintaan liittyvän jäsenen liikevaihtojen summasta.” Työryhmän esityksen mukaan kilpailurikkomuksen johdosta voitaisiin jatkossa määrätä myös ”rakenteellisia korjaustoimenpiteitä”, jollaisella tarkoitetaan yleensä yritykselle asetettavaa velvollisuutta luopua joistakin omaisuuseristään. Kyseisen rakenteellisen korjaustoimenpiteen määräisi esityksen mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksestä markkinaoikeus.  

Lakiin esitetään sisällytettäväksi mahdollisuus määrätä seuraamusmaksu eräiden kilpailulakiin sisältyvien menettelysäännösten rikkomisesta. Seuraamusmaksu voitaisiin määrätä esimerkiksi, jos elinkeinonharjoittaja antaisi virheellisiä tietoja vastatessaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kehotukseen tai kieltäytyisi suostumasta tarkastukseen. Seuraamusmaksun määräisi Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksestä markkinaoikeus.

Lisäksi työryhmä on tehnyt muutosehdotuksia liittyen muun muassa viranomaisten väliseen tietojenvaihtoon, asioiden tärkeysjärjestykseen ja tutkimatta jättämiseen, yrityskauppavalvonnan käsittelymääräaikoihin sekä kilpailuneutraliteettivalvontaan.

Työryhmä ei ehdota säännöstä kaikista käsittelemistään asioista eikä se ole mietinnössään yksimielinen. Erityisesti elinkeinoelämän edustajat ovat esittäneet kriittisiä huomioita mietintöön liitetyissä eriävissä mielipiteissä ja täydentävissä lausumissa.

Mietinnöstä on mahdollista lausua 15.5.2017 asti. Seuraava vaihe lainuudistuksessa on hallituksen esityksen laatiminen.

Työryhmä on jo aikaisemmin 2.5.2016 julkaissut väliraportin koskien toista tehtäväkokonaisuuttaan. Siinä työryhmä arvioi mahdollista kilpailulain uudistamistarvetta suomalaisen ruoantuotannon kannattavuutta koskevan hallitusohjelmakirjauksen johdosta. 

Lue työryhmän mietintö 14.3.2017 kokonaisuudessaan.

Uusimmat referenssit

Avustimme Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjä sen myydessä kaksi hoivakiinteistöä Northern Horizonin edustamalle rahastolle. Myynnin kohteena olevien kiinteistöjen huoneistopinta-ala on noin 3 500 neliömetriä. Kohteet sijaitsevat Espoossa ja Lahdessa. Espoon kohde valmistui vuonna 2018 ja Lahden kohde valmistui vuonna 2023.  Molemmissa kohteissa vuokralaisena toimii Attendo, Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja.
Julkaistu 9.5.2025
Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Castrén & Snellmanin asianajaja Christer Svartström toimi selvittäjänä 11.3.2024 alkaneessa Foodiq Oy:n yrityssaneerausmenettelyssä. Foodiq on uniikki tulevaisuuden ruokatuotantoon keskittynyt yhtiö, joka tarjoaa kasvi- ja maitopohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä elintarviketoimialalla sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön suurin osakkeenomistaja on elintarviketeknologiaan sijoittava ruotsalainen sijoitusyhtiö Nicoya AB. Velkojien enemmistö hyväksyi saneerausohjelman nopeutetussa menettelyssä hieman alle vuoden kestäneen saneerausmenettelyn päätteeksi. Helsingin käräjäoikeus vahvisti saneerausohjelman ja siihen sisältyvän yksipäiväisen maksuohjelman 10.3.2025 sekä nimitti Christer Svartströmin saneerausohjelman valvojaksi. Yhtiölle löydettiin yhteistyössä osapuolten kesken toimiva ja nopea saneerausratkaisu, jolla vältettiin pitkäkestoinen ohjelma ja mahdollistettiin yhtiön täysipainoinen liiketoimintaan keskittyminen. Saneerausohjelma rahoitettiin yhtiön rahoittajien tekemin sijoituksin. Samalla yhden päivän ohjelma tuotti velkojille paremman lopputuloksen verrattuna pidempään saneerausohjelmaan. Saneerausohjelman toteuttaminen päättyi onnistuneesti 28.3.2025.
Julkaistu 6.5.2025
Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025