15.11.2021

Tekoäly aisoihin yhteisillä pelisäännöillä

Kaavailtu tekoälyyn liittyvä sääntely ja sen myötä tekoälyn vastuullisuutta konkretisoiva lainsäädäntöhanke puhuttaa Euroopassa, ja Suomessa eduskuntakin on hiljattain ottanut kantaa asetusehdotukseen. Aihe on siis ajankohtainen tekoälyjärjestelmiä suunnitteleville ja kehittäville toimijoille. Asetusehdotus on herättänyt kritiikkiä laveudellaan, ja se pitää alan toimijat varpaillaan hakiessaan lopullista muotoaan.

Tekoälymallien neljä pääluokkaa

Tekoälysääntelyllä erityislainsäädäntöön halutaan sisällyttää tekoälyn vastuullista käyttöä konkretisoivia velvoitteita. Vastuullisuudella tarkoitetaan tässä kontekstissa esimerkiksi avoimuutta, oikeudenmukaisuutta ja eettisyyttä: käsiteltävänä on usein tietoa, joka kertoo kuluttajien toiminnasta ja elämästä. Edellä mainittu tekoälyasetus, jota koskevan ehdotuksen komissio antoi huhtikuussa 2021, on esimerkki sääntelystä, jolla tekoälyn käyttöä pyritään osaltaan harmonisoimaan EU:ssa.

Yhteisillä eurooppalaisilla pelisäännöillä halutaan lisätä luottamusta tekoälyn käyttöön ja vähentää EU:n perusoikeuksien vastaista tekoälyn hyödyntämistä, kuten poliisivaltiomaista massavalvontaa, kansalaisten pisteytystä tai muuta kansalaisille vaarallista tekoälyn käyttöä. Näitä uhkia torjutaan tekoälymallien luokittelulla: tekoälymallit jaetaan neljään pääluokkaan sen mukaan, aiheutuuko tekoälyn käytöstä riski, joka ei ole hyväksyttävissä, suuri riski vai vähäinen tai minimaalinen riski.

Pääluokat määräytyvät käyttötarkoituksen perusteella, eivätkä ne perustu itse teknologiaan. Tekoälyä hyödynnetäänkin mitä erilaisimpiin tarkoituksiin, aina chattiboteista kasvojen tunnistukseen ja lääketeollisuudesta robottiaseisiin. Vastaavasti asetusehdotuksessa kaavailluilla velvoitteilla on tarkoitus edistää läpinäkyvyyttä ja kuluttajien luottamusta.

Avoimuus ja läpinäkyvyys lisäävät luottamusta

Tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen ja tiedon käsittely edellyttävät avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Siksi se voi olla oiva kilpailuetu itse liiketoiminnan lisäksi esimerkiksi asiakkaiden tai henkilöstön näkökulmasta. Liiketoiminnassa uusimman teknologian kehityksen seuraaminen ja sen käyttöön ottaminen voi avata innovatiivisia mahdollisuuksia ja uudenlaisia näkökulmia. Toisaalta selkeä kommunikointi kuluttajille sekä luo käsitystä yrityksen toiminnasta että lisää niin kuluttajan, työntekijän kuin muidenkin sidosryhmien luottamusta ja sen myötä sitoutuneisuutta. On kuitenkin huomattava, että monen kuluttajan ymmärrys ei välttämättä riitä tekoälyn toiminnan hahmottamiseen.

Tekoälyn vastuullinen käyttö voidaan nähdä osana yritysvastuuta. Soft law -tyyliseen yhteis- tai itsesääntelyyn perustuva vastuullisuutta konkretisoiva sääntelymalli voidaan nähdä ongelmallisena, koska se ei välttämättä herätä luottamusta kuluttajissa eikä eri sidosryhmillä olisi juurikaan mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Valvonnasta ja seuraamusten määräämisestä vastaavia tahoja ei myöskään ole tällaisessa sääntelymallissa pyritty erottamaan toisistaan.

Tietosuoja-asetuksen tavoin tekoälyasetusluonnoksessa edellytetään muun muassa tietoon ja tiedon hallinnointiin liittyvää täsmällisyyttä, riittävää tietoturvan tasoa ja sekä läpinäkyvyyden että informointivelvoitteen toteuttamista asianmukaisella dokumentaatiolla. Valvonta- ja sanktioimisvallan eriyttäminen on ratkaistu komission asetusehdotuksessa siten, että jäsenvaltioiden markkinavalvontaviranomaiset yhdessä Euroopan tekoälyneuvoston kanssa vastaisivat valvonnasta, kun taas jäsenvaltioiden olisi huolehdittava hallinnollisten sakkojen ja muiden seuraamusten täytäntöönpanosta. Tällainen ratkaisu omaksuttiin myös EU:n tietosuoja-asetuksessa.

Asetusehdotukseen liittyvää kritiikkiä

Tekoälyasetus on merkittävä lainsäädäntöhanke, mutta ehdotus itsessään ei ole täysin kattava eikä vedenpitävä. Siinä esimerkiksi esitetään hyvin vähän käytännön ratkaisuja algoritmisen vinouman ehkäisemiseen, vaikka se oli yksi suurimmista lainsäädäntöhankkeen aloittamiseen vaikuttaneista huolista. Lisäksi tekoälyn määritelmää asetusluonnoksessa on kritisoitu turhan laveaksi. Toisaalta tekoälyn määritelmästä on pyritty tekemään mahdollisimman teknologianeutraali ja kestävä, jottei se vanhentuisi teknologisen kehityksen myötä. Soveltamisalan tulisi olla selkeä ja vaatimusten oikeasuhtaiset – tarkkarajaisuutta voidaan perustella esimerkiksi oikeusvarmuuden periaatteella. Myös korkean riskin käyttötarkoitukset on kuvattu asetusluonnoksen liitteessä jokseenkin epäselvästi, mikä voi aiheuttaa epävarmuutta asetuksen soveltuvuudesta markkinoilla.

Asetusehdotusta on myös kritisoitu sen monimutkaisuudesta sekä siitä, että se jättää suoraan sovellettavana asetuksena jäsenvaltioille hyvin vähän liikkumavaraa ja näyttäisi pyrkivän pitkälle menevään harmonisointiin. Lisääntyvän byrokratian pelätään myös jarruttavan tekoälyinnovaatioita.

Mitä seuraavaksi?

Komission ehdotuksesta keskustelevat tällä hetkellä lainsäätäjät, Euroopan parlamentti ja Euroopan neuvosto. Vaikka ehdotus onkin herättänyt kysymyksiä ja epäilyjä, jäsenvaltiot pääosin kannattavat ehdotuksen tavoitteita ja ovatkin alkaneet löytää yhteistä kantaa neuvotteluissaan. Puheenjohtajavaltio Slovenian on tarkoitus esittää asetuksesta kompromissiehdotus marraskuussa 2021. Tekoälyä hyödyntävien tai hyödyntämistä suunnittelevien yhtiöiden kannattaa nyt seurata uusimpia kehityssuuntia jo lainsäädäntöhankkeen vireilläoloaikana pysyäkseen kyydissä näillä liikkuvilla kärryillä.

Uusimmat referenssit

Avustimme Pharmaca Health Intelligencea sen ostaessa Mediaattori Oy:n PODIUM Connect®- ja PODIUM Vierailut -liiketoiminnat. Liiketoimintakaupan myötä Pharmaca Health Intelligence vahvistaa palvelutarjontaansa sekä terveydenhuollon edustajille että lääkeyrityksille. Palvelutarjontaan kuuluu laajasti lääketiedon, tiedolla johtamisen ja koulutuksen palveluita. Pharmaca Health Intelligence on digitaalisen lääketiedon edelläkävijä sekä hyvinvointialueiden, yksityisen terveyspalvelusektorin ja apteekkien luotettava yhteistyötahona. Yhtiö panostaa lääkeinformaatioon liittyvien teknologia- ja palveluratkaisujen kehittämiseen myös kansainvälisesti.
Julkaistu 5.12.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024