25.9.2025

Ovatko immateriaalioikeutesi suojassa? Kahdeksan tositapahtumiin perustuvaa neuvoa, joilla vältät kalliit virheet

Jokaisen yrityksen kannattaa aika ajoin pysähtyä miettimään immateriaalioikeuksiaan. Vähäisellä vaivannäöllä nyt on mahdollista välttää suuret ja kalliit ongelmat tulevaisuudessa.

Usein ongelmat tulevat ilmi, kun juristit tekevät yritykselle due diligence-eli DD-tarkastusta yrityskaupan tai rahoituskierroksen yhteydessä. Siinä vaiheessa maito on monesti jo maassa. Pahimmillaan immateriaalioikeudelliset ongelmat voivat kaataa yrityskaupan tai estää rahoituksen saannin.

DD-tarkastuksessa esiin nousevat ongelmat harmittavat toki eniten yrityksen omistajia ja johtoa, mutta kyllä ne herättävät harmistusta myös tarkastusta tekevissä juristeissa. Monet ongelmat olisi nimittäin ollut helppo välttää, jos asiat olisi hoidettu asianmukaisesti alusta alkaen.

Tässä kirjoituksessa annamme kahdeksan neuvoa, joiden avulla yritys voi huolehtia immateriaalioikeuksistaan paremmin. Neuvot perustuvat yleisiin immateriaalioikeudellisiin ongelmiin, joita kohtaamme yritysten DD-tarkastuksissa.

Olisiko nyt aika huolehtia, ettei transaktio tai rahoitus kaadu ainakaan näihin puutteisiin?

1. Selvitä immateriaalioikeutesi

Jotta voit suojata yrityksesi aineettoman omaisuuden, sinun tulee tietenkin ensin tietää, mitä aineetonta omaisuutta yritykselläsi on. Yleensä yritykset tuntevat hyvin aineettomasta omaisuudestaan ne immateriaalioikeudet, jotka ne ovat rekisteröineet. Niistähän on olemassa rekisteröintitodistus, ja viranomainen perii niistä maksuja.

Yleisiä ongelmakohtia on kaksi: Ensinnäkin yritys ei aina ole huomannut, että sillä on muutakin aineetonta omaisuutta, jonka se voisi rekisteröidä mutta jota ei ole toistaiseksi rekisteröity. Yritykseltä voi siis esimerkiksi puuttua tavaramerkkejä, tai se ei ole suojannut keksintöjään tai mallejaan. Toiseksi yleistä on se, että yrityksellä on puutteellinen käsitys rekisteröimättömistä immateriaalioikeuksistaan eli tekijänoikeuksista, lähioikeuksista ja liikesalaisuuksista. On vaikea suojata sellaista, mitä ei tiedä omistavansa.

2. Sovi immateriaalioikeuksien siirrosta

Kun joku kehittää yrityksellesi jotakin, varmista aina kirjallisesti, että immateriaalioikeudet siirtyvät yritykselle. Tämä koskee niin työntekijöitä, osakkaita ja perustajia, johtajia ja hallituksen jäseniä, konsultteja ja freelancereita, alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita kuin harjoittelijoita ja opiskelijoitakin. Ilman selkeää sopimusta oikeudet voivat jäädä kehittäjälle, mikä voi vaikeuttaa kehitystyön kaupallista hyödyntämistä tai estää sen kokonaan.

3. Muista myös muuttamis- ja edelleenluovutusoikeus

Kun yrityksesi sopii edellä todetusti immateriaalioikeuksien siirrosta, on tärkeää, että oikeudet siirtyvät yritykselle riittävän kattavasti. Oikeuksien tulee olla riittävät niin ajallisesti, maantieteellisesti kuin sisällöllisestikin. Pieni mutta tärkeä knoppi on se, että tekijänoikeuden siirron yhteydessä on erikseen sovittava, että luovutuksensaajalla on oikeus myös muuttaa teosta ja luovuttaa oikeus edelleen. Jos muuttamisesta ja edelleenluovutuksesta ei ole sovittu, yritys ei saa niitä tehdä.

4. Hyödynnä avointa lähdekoodia harkitusti

Jos yrityksesi hyödyntää tuotteissaan avointa lähdekoodia, selvitä tarkkaan käyttämiisi avoimen lähdekoodin komponentteihin sovellettavat lisenssiehdot. Jos lisenssiehtojen vaatimuksia ei ole selvitetty riittävän tarkasti etukäteen, yritys saattaa käyttää ohjelmistotuotteissaan niin sanottuja copyleft-lisenssejä. Copyleft-lisenssien harkitsematon käyttö voi pahimmillaan johtaa velvollisuuteen avata yrityksen omien, copyleft-lisensoituja komponentteja sisältävien tuotteiden lähdekoodi sitä pyytäville tahoille.

5. Huolehdi korvausasiat kuntoon

Kun sovit immateriaalioikeuksien siirtoon liittyvistä korvauksista, ole tarkkana, että kompensaatiosta sovitaan riittävän kattavasti. Yleensä on suositeltavaa sopia, että kehittäjille maksettava korvaus sisältää korvauksen myös immateriaalioikeuksien siirrosta. Muista kuitenkin pakottavan lainsäädännön sopimiselle asettamat rajat. Esimerkiksi työsuhdekeksintölaki edellyttää työnantajan maksavan työntekijälleen ja tietyissä tapauksissa myös johdon jäsenille kohtuullisen korvauksen heidän tekemistään keksinnöistä, eikä tästä velvollisuudesta voida poiketa sopimalla.

6. Rekisteröi tavaramerkkisi

Joillakin on virheellinen käsitys, että tavaramerkkiin voisi saada yksinoikeuden vakiinnuttamalla. Tämä on kuitenkin mahdollista vain Suomessa ja edellyttää mittavaa näyttöä. Siksi tavaramerkit tulee käytännössä aina rekisteröidä. Kun rekisteröit tavaramerkkisi, huolehdi, että kaikki käytetyt tavaramerkit on rekisteröity ja että rekisteröinnit ovat voimassa relevanteilla alueilla ja relevanteissa tavara- ja palveluluokissa.

7. Pidä huoli liikesalaisuuksistasi

Huolehdi siitä, että yrityksesi on kartoittanut liikesalaisuutensa sekä luonut dokumentoidut käytännön menettelytavat niiden suojaamiseksi. On keskeistä suojata liikesalaisuudet sekä sopimuksellisesti, esimerkiksi salassapito-, työ- ja konsulttisopimusten ehtojen avulla, että riittävällä tietoturvalla, kulunvalvonnalla ja muulla pääsynhallinnalla. Puutteet liikesalaisuuksien kartoituksessa tai suojauksessa voivat altistaa yrityksen herkästi erilaisille erimielisyyksille ja pahimmillaan jopa johtaa liikesalaisuussuojan menettämiseen jonkin liikesalaisuuden kohdalla.

8. Ota tarvittaessa asiantuntija avuksesi

Edellä mainitut ongelmat voivat vaikeuttaa yrityksesi toimintaa tai jopa estää sen. Helpoin tapa välttää ongelmat on käydä tarvittavat suojaustoimenpiteet läpi asiantuntijan kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ennen mahdollista transaktiota, riitaa tai muuta mahdollista käännekohtaa yrityksen toiminnassa. Toivomme, että yrityksesi saa potentiaalisessa DD-tarkastuksessa mahdollisimman puhtaat paperit.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Toimimme Piippo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kaupassa, jossa Piippo myy kahdessa vaiheessa omistamansa kaapelilanka- ja verkkokoneet, niihin liittyvät muut omaisuuserät sekä Piipon liiketoiminnassaan käyttämät tavaramerkit portugalilaiselle Cotesi S.A:lle. Kaupan lopullisen toteutumisen odotetaan tapahtuvan arviolta vuoden 2026 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Piippo Oyj:n ydinliiketoimintaa ovat paalausverkot ja -langat ja se on kansainvälisesti alan yksi johtavista toimijoista. Yhtiön globaali jakeluverkosto kattaa yli 40 maata. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Cotesi on vuonna 1967 perustettu yksi maailman johtavista synteettisistä ja luonnonmateriaaleista valmistettujen lankojen, verkkojen ja köysien tuottajista ja sillä on toimintaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa ja sen päätuotantolaitos sijaitsee Portugalissa Vila Nova de Gaiassa.
Julkaistu 17.4.2025
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen.  Korkein oikeus ei myöntänyt OSHEE Polskalle valituslupaa 28.3.2025 antamallaan päätöksellä. Markkinaoikeuden ratkaisu (MAO:280/2024) on näin ollen lainvoimainen.
Julkaistu 4.4.2025
Avustimme Valio Oy:tä sen ostaessa Raisio Oyj:n kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen liittyvän käyttöomaisuuden ja Härkis®- ja Beanit®-härkäpapubrändit. Käyttöomaisuuteen kuuluvat muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet. Kauppa tukee Valion strategiaa kasvaa meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa tekee meistä entistäkin merkittävämmän kasvipohjaisten proteiinituotteiden kehittäjän ja valmistajan. Näiden tuotteiden kysyntä kasvaa pitkällä aikavälillä ja kasvupotentiaalia on vielä paljon. Vuonna 2022 ostimme Gold&Green® -liiketoiminnan ja siitä lähtien olemme tehneet vahvaa tuotekehitystä sekä uudistaneet brändiä. Myynti on kasvanut onnistuneiden tuotelanseerauksien myötä vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä noin 50 % edelliseen verrattuna. Tällä kaupalla rakennamme omaa tuotantokyvykkyyttä. Kauhavan tehtaan tuotantovälineet sopivat juuri meidän tarpeeseemme ja tilanteeseemme Valion liiketoimintajohtaja Kimmo Luoma sanoo. Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen meijeri ja ruokatalo, jonka omistajia ovat suomalaiset maidontuottajaosuuskunnat. Valiolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 2 278 miljoonaa euroa, ja sillä on yli 4 000 työntekijää.
Julkaistu 14.2.2025