27.1.2020

Muutoshallintamenettelyllä parempiin lopputuloksiin IT-hankkeissa

Onko hyvin alkanut IT-hanke ajautunut puolenvälin jälkeen umpikujaan toimittajan uusimman versiopäivityksen osoittauduttua muuksi kuin mitä tilaaja oletti saavansa? Myöhästyykö osatoimitus huomattavasti sovitusta?

Nämä ovat kysymyksiä, joiden takia tilaajat ja toimittajat eivät halua istua neuvottelupöydässä, mutta jotka kuitenkin usein eskaloituvat IT-riidoiksi. 

IT-riidat ovat vältettävissä noudattamalla sovittuja yhteistyömekanismeja, kuten muutoshallinta- ja hankkeiden ohjausryhmämenettelyä. 

Mitä muutoshallintamenettelyllä tarkoitetaan?

Muutoksilla tarkoitetaan hankkeessa suunniteltujen tuotosten muutoksia. Muutoksista seuraa usein työmäärän lisääntyminen, budjetin kasvaminen ja aikataulun venyminen.

Muutoshallinnalla tunnistetaan, käsitellään ja suunnitellaan merkittävät muutostarpeet, jotka vaikuttavat IT-hankkeen lopputavoitteisiin ja joista on sovittu vaatimusmäärittelyssä. Muutoshallintaa kannattaa käyttää niin perinteisissä kuin ketterissäkin ohjelmistojen toteutusmalleissa. Muutoshallinnan menetelmät mahdollistavat hankkeen aikataulua, tavoitteita tai budjettia koskevien mahdollisten muutostarpeiden hallinnan.

Selkeällä muutoshallintamenettelyllä on olennainen merkitys hankkeen joustavan ja riidattoman lopputuloksen kannalta. Muutoshallintaan liittyvillä käytännöillä hillitään ylettömiä muutoshaluja. Lisäksi muutokset analysoidaan laadukkaammin ja niiden tarpeellisuus harkitaan perusteellisemmin.

Kuinka asiat kuitenkin usein menevät käytännössä?

Vaikeuksia on todennäköisesti luvassa, jos hankkeen laajuus ja yksityiskohtaisuus ovat jo sopimuksen tekovaiheessa epäselvät. Osapuolilla voi olla hyvinkin erilaiset mielikuvat siitä, mitä ollaan tekemässä. Ostaja voi olettaa saavansa mittatilauksena tehtävät keisarin uudet vaatteet, jotka soveltuvat kaikkiin normaaleihin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin. Toimittaja on puolestaan voinut ymmärtää, että vaatteiden tulee olla viimeisimmän muodin mukaisia ja käytännöllisiä. Toimittaja ei ole kuitenkaan ottanut huomioon sitä, että vaatteiden tulisi kestää kylmyyttä ja kostettua.

Usein tilannetta pyritään korjaamaan esimerkiksi niin, että hankepäälliköt sopivat keskenään uudesta toimitussisällöstä tai aikataulusta, vaikka sopimuksen mukaan ainoastaan hankkeen ohjausryhmän pöytäkirjatulla päätöksellä olisi pätevä vaikutus. Tästä voi seurata se, että kuukausien päästä huomataan epäsuhta sen välillä, mitä oli sovittu, ja mitä toimitettu tai ainakin syvä erimielisyys sovitun toimituksen sisällöstä. Hyvässä tarkoituksessa käytetty ”joustava oikotie” saattaa johtaa siihen, että alkuperäisiä tarkoitusperiä selvitellään jälkikäteen oikeusteitse.

Kuinka ongelmat voitaisiin välttää?

Osapuolten huolella laatimien vaatimusmäärittelyiden merkitystä ei voi kiistää, kun kyseessä on osapuolten poikkeavista odotuksista johtuvien riitojen välttäminen. Myös asiakkaan muuttuneiden tarpeiden huomioimiseksi osapuolilla täytyy olla käytössään menettely, jolla voidaan sopimuksen voimassa ollessa sopia projektiin kuuluvista asioista ja niiden muutoksista osapuolia sitovasti.

Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen sitä ei kannata jättää sopimusarkistoon pölyttymään. Jos muutoksenhallinnasta on olemassa selkeät sopimusehdot, on asianmukaista laatia tilaajan ja toimittajan hanketiimeille muutoshallintaprosessista samalla kertaa yksinkertaiset ja helpot menettelyohjeet. Hyväkään sopimus ei pelasta riidoilta ja ongelmilta, jos sopimusta ei noudateta käytännön yhteistyössä ja toiminnassa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024