19.6.2024

Ennallistamisasetus hyväksyttiin – käytännön vaikutukset riippuvat Suomen valitsemista toimeenpanokeinoista

Euroopan unionin ympäristöneuvosto hyväksyi EU:n asetuksen luonnon ennallistamiseksi (ennallistamisasetus) 17.6.2024. Asetus astuu voimaan kahdentenakymmenentenä päivänä sen jälkeen, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä, minkä ennakoidaan tapahtuvan heinä-elokuussa. 

Ennallistamisasetuksen hyväksyntä on pitkällisen poliittisen väännön lopputulos. Neuvoston hyväksyntä asetukselle saatiin, kun Itävalta päätti vastoin aikaisempaa kantaansa puoltaa asetusta. Asetuksen puolesta äänesti 20 jäsenmaata.

Tavoitteena ennallistamisasetuksessa on ennallistaa heikentyneitä ekosysteemejä muun muassa soilla, kosteikoissa, niityillä, vesistöissä, metsissä sekä maatalous- ja kaupunkiympäristöissä. Luonnon monimuotoisuuden elvyttämisen ohella asetuksen tarkoituksena on hillitä ilmastonmuutosta ja maaperän huonontumista sekä parantaa ruokaturvaa. Lisäksi ennallistamisasetus velvoittaa jäsenvaltioita ottamaan käyttöön toimenpiteitä, joilla estetään ennallistamisasetuksen soveltamisalassa olevien luontotyyppien merkittävä heikentyminen.

Ennallistamisasetuksen tavoitteena on luonnon tilan parantaminen

Ennallistaminen tapahtuisi jäsenvaltioiden laatimassa kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa asetettujen toimenpiteiden mukaisesti. Tarkoituksena on, että ennallistamistoimet kattavat vuoteen 2030 mennessä 20 prosenttia asetuksen soveltamisalaan kuuluvista maa- ja merialueista sekä kaikki ennallistamisen tarpeessa olevat ekosysteemit vuoteen 2050 mennessä.

Ennallistamisella tarkoitetaan prosessia, jossa aktiivisesti tai passiivisesti tuetaan ekosysteemin elpymistä sen rakenteen ja toimintojen parantamiseksi tavoitteena biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien häiriönsietokyvyn säilyttäminen tai lisääminen, joka tapahtuu parantamalla luontotyyppiesiintymän tila hyväksi. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi suo-ojien tukkimista, purojen palauttamista kohti luonnontilaa ja laidunnuksen palauttamista laidunkäytössä olleille alueille.

Jäsenvaltioiden on laadittava ennallistamissuunnitelmat kahden vuoden kuluessa asetuksen voimaantulosta, ja niitä on tarkistettava vähintään kerran kymmenessä vuodessa. Ennallistamissuunnitelma laadittaisiin vuoteen 2050 saakka, ja se sisältäisi muun muassa ennallistettavien alueiden määrän, viitteellisen sijainnin, kuvauksen ennallistamistoimenpiteistä sekä perustelut mahdollisille poikkeuksille.

Käytännön vaikutukset riippuvat ennallistamissuunnitelmasta ja kotimaisesta sääntelystä

Ennallistamisasetuksen velvoitteet kohdistuvat yksinomaan jäsenvaltioihin, eikä asetuksella siten ole suoria vaikutuksia yrityksiin tai yksityisiin maanomistajiin. Suomi voi kuitenkin sisällyttää omaan ennallistamissuunnitelmaansa toimenpiteitä, joilla käytännössä on vaikutusta toiminnanharjoittajiin ja maanomistajiin.

Yritysten näkökulmasta ennallistamisasetuksen keskeisin sisältö lienee jäsenvaltioiden velvoite estää asetuksen liitteissä I ja II mainittujen hyvässä tilassa olevien luontotyyppien merkittävä heikentyminen niiden esiintymisalueilla. Paljon kuitenkin riippuu siitä, millä tavoin Suomi panee velvoitteen täytäntöön, mikä kunkin luontotyypin hyvä tila on ja muodostuuko tuomioistuimissa ennallistamisasetukselle vesipuitedirektiivin tapaista vahvaa oikeudellista sitovuutta. Heikentämiskielto voisi teollisuushankkeiden luvituksessa konkretisoitua esimerkiksi velvollisuudella osoittaa, että hankkeesta ei aiheudu heikentämiskiellon piirissä olevan luontotyypin merkittävää heikentymistä.

Ennallistamisasetus mahdollistaa heikentämiskiellosta poikkeamisen uusiutuvan energian tuotantolaitosten, niiden verkkoliitännän ja varastointimenetelmien osalta, jos hankkeessa on suoritettu ympäristövaikutusten arviointimenettely eikä hankkeelle ole vaihtoehtoisia, vähemmän haitallisia sijainteja. Ennallistamissuunnitelman laadinta tulee myös sovittaa yhteen uudistetun RED-direktiivin mukaisten uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueiden haarukoinnin kanssa. Yhteensovittaminen lieneekin hyvä tapa varmistaa, että ennallistamistarpeet nopean kehittämisen alueilla on jo ennakollisesti tunnistettu, eikä hankekehittäjille tule luvituksen yhteydessä yllätyksiä. 

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme BHP:n suomalaisena neuvonantajana järjestelyssä, jossa BHP teki malminetsintää koskevan yhteistyösopimuksen Kingsrose Mining Limitedin kanssa. Sopimuksen myötä BHP rahoittaa täysin omistamansa tytäryhtiön kautta mineraalien etsintää kohdealueilla Suomessa. BHP ja Kingsrose allekirjoittivat 22.5.2024 julkistetun järjestelyn yhteydessä kaksi malminetsintää koskevaa yhteistyösopimusta nikkeli- ja kuparimalmien etsinnästä tietyillä alueilla Suomessa ja Norjassa. Suomea koskeva yhteistyösopimus käsittää Kingsrosen neljä varausilmoitusta Kotalahden nikkelivyöhykkeellä, joka on Keski-Suomessa sijaitseva 400 kilometriä pitkä geologinen muodostuma. Alueella ovat aiemmin toimineet Hituran, Kotalahden ja Enonkosken nikkelikaivokset. Sopimusjärjestelyjen taustalla on Kingsrosen osallistuminen BHP:n maailmanlaajuiseen Xplor-ohjelmaan, jonka kohteena ovat innovatiiviset varhaisen vaiheen mineraalietsintää harjoittavat yhtiöt. Ohjelman tavoitteena on löytää energiasiirtymään vaadittavia kriittisiä resursseja. BHP on markkina-arvolla mitattuna maailman suurin kaivosyhtiö. Yhtiö tuottaa rautamalmia, metallurgista kivihiiltä, kuparia ja nikkeliä, ja se on laajentamassa tuotantoaan myös potaskaan.
Julkaistu 4.7.2024
Toimimme OP Suomi Infra -rahaston oikeudellisena neuvonantajana rahaston sijoittaessa valokuituoperaattori Louneaan. Yhteensä 50 miljoonan euron suuruinen rahoitus annettiin Lounean operatiiviselle tytäryhtiölle Lounea Net Oy:lle vaihtovelkakirjalainana Lounean strategista kasvua tukevia investointeja varten. Investointien tavoitteena on lisätä valtakunnallisen valokuituverkon kattavuutta ja kehittää suomalaista digitaalista infrastruktuuria. Lounea on kotimainen valokuituoperaattori, jonka liiketoiminta koostuu tietoliikenneinfrastruktuurista ja ICT-ratkaisuista. OP Suomi Infra Ky on OP Ryhmän hallinnoima eräpäivätön rahasto, joka sijoittaa suomalaiseen infrastruktuuriin.
Julkaistu 25.1.2024
Toimimme Sanok Rubber Company S.A:n neuvonantajana sen hankkiessa Teknikum-Yhtiöt Oy:n. Teknikum on eurooppalainen polymeeriteknologiayhtiö, joka toimittaa teollisuudelle luotettavia kumi-, muovi-, silikoni-, polyuretaani- ja vaahtomuoviratkaisuja. Yhtiöllä on noin 600 työntekijää, ja sen tehtaista neljä sijaitsee Suomessa ja yksi Unkarissa. Lisäksi yhtiöllä on Saksassa sijaitseva myyntikonttori. Sanok Rubber Company on Euroopan johtava kumituotteiden ja kumimetallituotteiden toimittaja sekä kumin ja muiden materiaalien yhdistäjä autoteollisuuden, rakentamisen, maatalouden, lääketeollisuuden ja kodinkoneteollisuuden tarpeisiin. Sanok Rubber Company S.A. on listattu Varsovan pörssissä, ja se työllistää yli 3 000 henkilöä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Yrityskaupan toteuttaminen on ehdollinen viranomaishyväksynnälle, ja kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Julkaistu 20.12.2023