3.2.2015

Digitaalinen dystopia vuosimallia 2015

Digitaalisuudesta on tullut aikamme dystopia. Dystopia on utopian vastakohta, tulevaisuuden epätoivottava yhteiskunta. Miksi digitaalisuudesta on sitten tullut dystopia? Yhteiskunnastamme on tullut täysin riippuvainen digitaalisista järjestelmistä ja palveluista. Ilman niitä yritysten liiketoiminta pysähtyy. Yhteiskunnan perustoiminnot vaarantuvat ja kansalaisten luottamus koko järjestelmää kohtaan saadaan järkkymään jo lyhyiden palvelukatkojen seurauksena.

Digitaalinen kehitys on edennyt yhteiskunnassa kiihtyvällä tahdilla, jopa niin nopeasti, ettei IT-järjestelmien ja niihin liittyvien sopimusten hallinta ei ole täysin seurannut perässä. IT-lakimies näkee tämän arjessaan valitettavan usein. Tässä muutama esimerkki.

Sopimuksesta pitää käydä ilmi myös järjestelmän ominaisuudet

Kun yrityksen IT-järjestelmien ylläpito ja kehitys halutaan kilpailuttaa uudelleen, lakimiehen tehtäväksi jää sopimusten laadinta.  Sopimusten laadintaa hankaloittaa tyypillisesti se, että IT-järjestelmiä ei tunneta tai ei tiedetä, miten ne toimivat. Toki tiedetään, että kun ne pyörivät niin kaikki sujuu hyvin, mutta toiminnan kuvaaminen kirjalliseen muotoon on hankalaa. Järjestelmät on luotu, mutta dokumentoitu hyvin puutteellisesti.

Mitkä ovat ominaisuuksia ja mitkä virheitä? Mitä palveluita tarvitaan? Mikä kuuluu palvelun hintaan ja mikä ei? Sopimuksesta tulee hampaaton, ellei siinä ole kuvattu järjestelmän ominaisuuksia. Siksi sopimuksissa tulisi pelkkien sopimusvelvoitteiden lisäksi kuvata toimitettavat järjestelmät ja palvelut kirjallisesti. Tällöin järjestelmien kilpailuttaminen on helpompaa ja toisaalta ongelmatilanteissa voidaan löytää syyllinen.

Työntekijöiden käyttämät pilvipalvelut ovat tietoturvariski

Pilvipalvelut ja big data ovat paljon hoettuja mantroja. Monen organisaation toiminnassa IT-kehityksen suunta ei ole hallinnassa. Yksittäiset työntekijät ottavat pilvipalveluita työkäyttöön: tiedostoja saatetaan esimerkiksi tallentaa Dropboxiin, ja työntekijän vaihtaessa yhtiötä tiedot jäävät hänen Dropbox-tililleen. Miten yhtiö voi toteuttaa salassapitovelvoitteensa, jos se ei tiedä, missä yhtiön tiedot ovat? Kuinka yhtiössä voidaan ottaa käyttöön big dataan perustuvia analyysijärjestelmiä, jos tiedot eivät ole yhdessä paikassa, vaan ne on levitelty näppäriin pilvipalveluihin ympäri tietoverkkoa?

Käsityksemme mukaan ojia ei kaiveta niillä lapioilla, jotka ovat halvimpia tai joista työntekijät eniten pitävät, vaan niillä, jotka yhtiön rationaalisen päätöksen perusteella siihen parhaiten soveltuvat. IT-järjestelmien osalta kuulee puhuttavan, että työntekijät ovat yhtiön IT-osasto ja työssä pitää saada käyttää mukavia työvälineitä. Rationaalista kehitystä, eikö totta?

Yritykset ERP-järjestelmien panttivankeina

Toisena esimerkkinä ovat ERP-järjestelmät, joilla ohjataan monien yhtiöiden ja julkisten organisaatioiden toimintaa. Niistä on tullut osa yhtiön selkärankaa, ja jos ne eivät toimi, liiketoiminta pysähtyy. Toisaalta ERP-järjestelmät ovat merkittävä kuluerä, ja niiden vaihtaminen on äärimmäisen kallista. Lakimiehenä tätä on hankala uskoa, kun lukee, millaisia EPR-järjestelmien hankintasopimuksia organisaatioissa allekirjoitetaan.

ERP-toimittaja voi sanella sopimusten perusteella hyvin tiukkoja ehtoja toiminnalleen. Tyypillisesti toimittajan vastuut järjestelmän ongelmista ovat vähäiset, järjestelmän vaihtamiseen saatava apu on kallista ja toimittajalla on vapaa oikeus muuttaa hinnoitteluaan. Miksi halutaan tietoisesti joutua panttivangiksi? Lienee osa IT-alan Tukholma-syndroomaa.

IT-järjestelmä voi koitua liiketoiminnan kohtaloksi

Digitaalisesta utopiasta tulee digitaalinen dystopia, ellei IT-järjestelmien hankintaan ja hallintoon kiinnitetä enemmän huomiota. Hankintapäätökset tehdään ruusuisin kuvitelmin, mutta samalla unohdetaan se valitettava tosiasia, että jokaisessa IT-järjestelmässä on virheitä, useimmat IT-projektit epäonnistuvat, kaikki järjestelmät kaatuvat joskus ja tietomurtojen määrä on jatkuvasti kasvanut. Sopimukset tulisi siis laatia hallitsemaan näitä riskejä.

IT-järjestelmät eivät ole enää vain kulujen säästämistä tai tulojen ansaitsemista tukevia järjestelmiä, vaan yrityksen koko toiminta elää – tai kuolee – niiden varassa. Olemme luoneet digitaalisen yhteiskunnan, mutta emme osaa vielä hallita sen riskejä. Opettelemme sitä vieläkin vuonna 2015. Emme saa luoda IT-järjestelmistä dystopiaa itsellemme. Haluaisimme uskoa mieluummin utopioihin myös vuonna 2015.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024