31.1.2019

#10yearchallenge – kasvojentunnistuksen monet kasvot

Moni saattoi äskettäin huomata sosiaalisessa mediassa levinneen #10yearchallenge-haasteen, jossa käyttäjät latasivat some-kanaviinsa itsestään ennen ja nyt -kuvia. Minäkin pääsin ihastelemaan kavereiden kuvapareja. Kieltämättä innostuin itsekin vertaamaan ensimmäisiä ja viimeisimpiä profiilikuviani ja ihmettelemään, kuinka muoti ja – kyllä – myös oma kasvokuva on vuosikymmenen aikana muuttunut.

Pian villityksen alkamisen jälkeen sosiaalisessa mediassa alkoi kiertää myös pohdintaa siitä, oliko kyseessä kenties Facebookin käynnistämä tiedonkeruukampanja, jolla somejätti pyrkii kehittämään tekoälyyn perustuvaa kasvojentunnistusalgoritmiaan muun muassa ikääntymiseen liittyvien ominaisuuksien suhteen. Mikä olisikaan helpompi tapa kerätä tarpeellisia tietoja kuin käynnistää viattoman oloinen haaste, jonka avulla käyttäjät itse tarjoavat materiaalin suureen, jäsenneltyyn tietokantaan ja samalla hauskuuttavat itseään ja verkostoaan vuosien saatossa muuttuneella olemuksellaan. Facebook on kuitenkin irtisanoutunut villityksestä sanoen sen olevan käyttäjälähtöinen ja muistuttanut käyttäjiään siitä, että he voivat halutessaan kytkeä kasvojentunnistuksen pois päältä milloin tahansa.

Mihin kasvojentunnistamista hyödynnetään?

Kasvojentunnistusalgoritmin kehittämisestä ei toki välttämättä ole haittaa – päinvastoin, oikein käytettynä se voi muuttaa maailmaamme parempaan suuntaan, kuten auttaa tunnistamaan sairauksia ajoissa. Amerikkalainen Wired-lehti julkaisi äskettäin Kate O’Neillin artikkelin, jossa kirjoittaja pohti kasvojentunnistusteknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä #10yearchallenge-haasteen innoittamana. O’Neill toteaa muun muassa, että ikääntymisen merkit tunnistavasta teknologiasta voi olla apua esimerkiksi kadonneiden lasten löytämiseen vielä monen vuoden kuluttua katoamisesta.

Törmäämme kasvojentunnistusteknologiaan päivittäin esimerkiksi älypuhelinta käyttäessämme: puhelin aukeaa näppärästi pelkällä vilkaisulla, ja monet sen sovellukset hyödyntävät kasvojentunnistusta. Kuvagalleriakin on usein järjestetty henkilöittäin kasvojentunnistuksen avulla. Kasvojentunnistusteknologia tehostaa myös arkea: Suomessa on pilotoitu esimerkiksi kasvoilla maksamista, ja teknologiaa hyödynnetään myös rajatarkastuksissa, mikä nopeuttaa ihmisten liikkumista.

Kehitteillä on myös ajoneuvon kuljettajan tilaa tarkkaileva teknologia, joka parantaa liikenneturvallisuutta. Yhdysvalloissa kasvojentunnistusteknologiaa on hyödynnetty muun muassa lainvalvonnan apuna epäiltyjen rikollisten tunnistamiseen ja kiinniottamiseen. Tämän kaltainen massavalvonta on tosin saanut kritiikkiä osakseen, sillä väärin käytettynä se saattaa esimerkiksi altistaa syrjinnälle ja vaarantaa demokratiaa.

Ikääntymisen merkit tunnistavan kasvojentunnistuksen yhteydessä kerätty data yhdistettynä muuhun tietoon, kuten sijaintitietoihin, nettikäyttäytymiseemme tai terveystietoihimme, voi tulevaisuudessa avata ovia laajemmillekin käyttötarkoituksille. Tällä hetkellä tarjolla on esimerkiksi vakuutuksia, joissa vakuutettu luovuttaa liikkumista ja nukkumista kuvaavia tietojaan sekä esimerkiksi terveys- ja elintapatietojaan vakuutusyhtiölle saadakseen alennusta vakuutusmaksuista.

Uhka yksityisyydelle?

Kasvojentunnistusteknologialla on siis monia hyviä käyttötarkoituksia. Väärin käytettynä se voi kuitenkin uhata ihmisten yksityisyyttä. Kasvojentunnistusteknologiat hyödyntävät ihmisten kasvokuvia, jotka tietosuojamaailmassa luetaan henkilötiedoiksi ja vielä tarkemmin biometrisiksi tiedoiksi, jos yksittäinen henkilö voidaan tunnistaa niistä. Muita biometrisia tietoja ovat esimerkiksi sormenjälkitiedot, joita hyödynnetään laajasti esimerkiksi kulunvalvonnassa.

Koska kasvojentunnistusteknologian käyttöön liittyy myös riskejä, maailmalla on keskusteltu sitä koskevan sääntelyn tarpeellisuudesta. Euroopan unionissa kasvojentunnistusteknologian käyttöä säännellään EU:n tietosuoja-asetuksella: siinä biometristen tietojen käsittelylle asetetaan reunaehdot, jotka ovat hiukan tavallisten henkilötietojen käsittelyn ehtoja tiukemmat. Kuten kaikessa henkilötietojen käsittelyssä, myös kasvojentunnistusteknologiaa käytettäessä on tärkeää pohtia, mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään. Jos biometrisia tietoja käsitellään esimerkiksi henkilön tunnistamista varten, niitä voidaan käsitellä ainoastaan henkilön nimenomaisella suostumuksella, lain perusteella tai vaikkapa silloin, kun henkilö on itse saattanut tiedon julkiseksi. Tästä voisi olla kyse esimerkiksi silloin, kun henkilö on itse julkaissut profiilikuvan julkisella sosiaalisen median tilillään.

Kun sosiaalisen median käyttäjinä pohdimme sitä, mihin tietojamme käytetään ja käsitelläänkö niitä lainmukaisesti, meidän tulisi myös itse muistaa kunnioittaa omia tietojamme ja yksityisyyttämme. Sosiaalinen media on jo pitkään ollut täynnä erilaisia sovelluksia ja pelejä, joiden perimmäinen tarkoitus on tietojen kerääminen ja myöhempi käyttö esimerkiksi markkinointitarkoituksiin. Foliohatulle ei välttämättä kuitenkaan ole tarvetta niin kauan kuin ymmärrämme, mitä tietoja jaamme ja kenelle ja mihin tarkoituksiin tietojamme käytetään. Kun ymmärrämme käsittelyyn liittyvät riskit, olemme turvallisemmilla vesillä.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024