12.1.2021

Uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyjä sujuvoitetaan

Eduskunta hyväksyi 4.12.2020 uuden lain uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä (1145/2020), jonka tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyjä ja eräitä muita hallinnollisia menettelyjä. Laki tulee voimaan 30.6.2021.

Lain ansiosta uusiutuvan energian tuotantolaitosten hankekehittäjät voivat jatkossa asioida hankettaan koskevissa laissa luetelluissa lupa-asioissa ja muissa hallinnollisissa menettelyissä keskitetysti yhden sähköisen yhteyspisteen kautta. Lisäksi laissa säädetään sitova määräaika uusiutuvan energian voimalaitosten (eli sähköä tuottavien laitosten) tiettyjen lupamenettelyjen ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyjen enimmäiskestolle.

Lailla ei muuteta uusiutuvan energian tuotantolaitoksia koskevien varsinaisten lupamenettelyjen tai muiden hallinnollisten menettelyjen sisältöä tai vaatimuksia.

Lailla saatetaan kansallisesti voimaan EU:n uudelleenlaaditun uusiutuvan energian direktiivin (EU) N:o 2018/2001 (ns. RED II) uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyjen organisointia ja kestoa koskeva sääntely.

Sähköinen asiointi ja keskitettyä neuvontaa uusiutuvan energian tuotantolaitoksille

Uusiutuvan energian tuotantolaitoksen hankekehittäjä (jäljempänä ”hakija”) ei jatkossa joudu asioimaan erikseen monen eri viranomaisen kanssa sen mukaan, mitä lupaa tai hyväksyntää kulloinkin hakee.

Hakija voi jatkossa hakea laitoksensa rakentamiseen, päivittämiseen, verkkoon liittämiseen ja käyttöön liittyviä laissa lueteltuja lupia ja muita hallinnollisia hyväksyntöjä keskitetysti yhden sähköisen järjestelmän (ns. sähköinen yhteyspiste) kautta.

Sähköistä yhteyspistettä hallinnoi yksi yhteyspisteviranomainen, joka lain mukaan on Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Kunkin lupa-asian ratkaisee kuitenkin edelleen kyseiseen lupa-asiaan soveltuvassa lainsäädännössä nimetty toimivaltainen viranomainen.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteyspisteviranomaisena velvollinen myös neuvomaan hakijoita menettelyllisissä kysymyksissä (kuten asian vireillepanoa ja käsittelyvaiheita koskevissa kysymyksissä) sekä antamaan hakijoille sähköisen yhteyspisteen kautta hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa yhteistyössä toimivaltaisen viranomaisen kanssa.

Hakija voi yhä asioida halutessaan myös suoraan kunkin toimivaltaisen lupaviranomaisen kanssa sähköisen yhteyspisteen käyttämisen sijaan.

Uusiutuvan energian voimalaitosten lupa- ja hyväksymismenettelyjen määräajat

Laissa säädetään, kuinka kauan uusiutuvan energian voimalaitoksen laissa luetellut lupamenettelyt ja muut hallinnolliset hyväksymismenettelyt voivat korkeintaan yhteensä kestää:

Edellä mainitut määräajat soveltuvat vain voimalaitoksiin (eli sähköä tuottaviin laitoksiin) eivätkä esimerkiksi lämpölaitoksiin tai uusiutuvan polttoaineen tuotantolaitoksiin. Sähkön tuotannon osuudelle laitoksen energian tuotannosta ei kuitenkaan ole määritelty vähimmäismäärää.

Soveltuviin lupamenettelyihin kuuluvat muun muassa ympäristölupa, vesilupa, poikkeamispäätökset vesiluontotyyppien ja luontotyyppien suojelusta, lentoestelupa, suurjännitteisten johtojen hankelupa, suostumus rakentamiseen talousvyöhykkeellä, rakennus-, toimenpide- ja purkamislupa sekä rakennuslupamenettelyn yhteydessä käsiteltävä suunnittelutarveasia ja poikkeaminen.

Määräaika alkaa kulua, kun hakija panee ensimmäisen soveltuvan lupa- tai hyväksymismenettelyn vireille, ja päättyy, kun viimeinen soveltuvan lupa- tai hyväksymismenettelyn päätös on annettu hakijalle tiedoksi. Määräaikaan sisältyvät siten kaikki menettelyvaiheet vireillepanosta päätöksen tiedoksiantoon, mukaan lukien täydennysajat ja lakisääteiset kuulemiset. Hakijan ei edellytetä panevan vireille kaikkia menettelyjä samaan aikaan. Määräaikaan ei kuitenkaan lasketa muutoksenhakuaikaa eikä aikaa, jolloin hakijalla ei ole vireillä soveltuvaa lupamenettelyä koskevaa asiaa. Määräaikojen soveltuminen ei riipu siitä, asioiko hakija sähköisen yhteyspisteen kautta vai suoraan toimivaltaisen viranomaisen kanssa.

Kokonaiskestolle asetettua määräaikaa pidennetään tietyissä tilanteissa vastaavalla ajalla, joka kuluu tiettyihin laissa lueteltuihin menettelyihin, kuten soveltuvaa lupa- tai hyväksymismenettelyä koskevan päätöksen muutoksenhakuun. Lisäksi yhteyspisteviranomainen voi harkinnanvaraisesti pidentää määräaikaa enintään yhdellä vuodella poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on yhteispisteviranomaisena velvollinen seuraamaan lupamenettelyjen kestolle laissa säädettyjen määräaikojen toteutumista. Määräaikojen toteutumatta jäämisestä ei ole asetettu seuraamuksia viranomaisille, mutta hakija voi turvautua yleisiin oikeusturvakeinoihin, kuten hallintokanteluun ja kanteluun ylimmille laillisuusvalvojille. Lain toimeenpanovaiheessa tuleekin nähtäväksi, lyhentävätkö sitovat määräajat tosiasiassa viranomaisten käsittelyaikoja uusiutuvista energialähteistä sähköä tuottavien laitosten osalta.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme Neste Oyj:tä sen 500 miljoonan euron suuruisen lainajärjestelyn jälleenrahoituksessa, jossa sekä OP Yrityspankki Oyj että Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, myönsivät Nesteelle kahdenvälisen 250 miljoonan euron määräaikaisen lainan.  Kumpaankin kolmivuotiseen lainasopimukseen sisältyy jatko-optio.
Julkaistu 25.11.2025
Avustamme Prisma Properties AB:ta sen sopiessa Kesko Oyj:n kanssa kymmenen päivittäistavarakauppakiinteistön sale and leaseback -järjestelystä. Kaupan arvo on noin 59 miljoonaa euroa, ja kohteet sijaitsevat Sastamalassa, Jyväskylässä, Lappeenrannassa, Vihdissä, Oulussa, Saarijärvellä, Limingassa, Imatralla, Loviisassa ja Eurajoella.  Järjestelyn yhteydessä kohteet vuokrataan Keskolle Oyj:lle vuokrasopimuksilla, joiden painotettu keskimääräinen vuokra-aika on 11,6 vuotta. Kohteet edustavat tunnettuja myymäläkonsepteja, kuten K-Citymarket, K-Supermarket ja K-Market.
Julkaistu 20.11.2025
Avustimme rakennusyhtiö YIT:tä kahden urakkasopimuksen laatimisessa ja neuvottelemisessa johtavan algoritmisen kaupankäynnin yrityksen XTX Marketsin kanssa koskien kahden datakeskuksen rakentamista Kajaaniin. Molemmat urakkasopimukset ovat osa XTX Marketsin suurta datakeskuskompleksia. Ensimmäinen sopimus, jonka arvo on noin 100 miljoonaa euroa ja joka allekirjoitettiin joulukuussa 2024, merkitsi ensimmäisen datakeskuksen rakentamisen käynnistymistä Kajaanissa ja vahvisti Kajaanin asemaa strategisena keskuksena korkean tason datainfrastruktuurille. Tämän yhteistyön menestyksen pohjalta YIT ja XTX Markets tekivät elokuussa 2025 toisen urakkasopimuksen toisen datakeskuksen rakentamisen aloittamisesta. Tämä vaihe sisältää uuden rakennuksen runkorakenteen ja kuoren toimittamisen. 
Julkaistu 20.11.2025
Neuvoimme Coöperatieve Rabobank U.A:ta järjestelyssä, jossa se ainoana lainanantajana ja hedging-pankkina tarjosi seniorirahoitusta Olana Energylle suomalaisen akkuenergiavarastojärjestelmä- eli BESS-portfolion hankintaa varten. Palveluumme kuului hankkeita koskevan oikeudellisen due diligence -raportin laatiminen sekä neuvonta eri rahoitus- ja projektisopimusten neuvotteluissa. Olana Energy on johdon omistama ja nopeasti kasvava itsenäinen energiantuottaja, jonka kansainvälinen hankekanta on yli 1 GW:n suuruinen. Monipuolinen portfolio, jonka energiavarastot ovat teholtaan 5–30 MW, lisää osaltaan Suomen sähköverkon vakautta.
Julkaistu 18.11.2025