Uusi laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta astui voimaan 15.9.2024. Kansallisella kaksikäyttötuotteiden vientivalvontalainsäädännöllä täydennetään ja tuetaan tarpeellisilta osin EU:n vientivalvonta-asetuksen soveltamista. Tärkeimpänä uudistuksena uudessa laissa on kansallinen valvontaluettelo kaksikäyttötuotteista, joiden vientiin EU:n ulkopuolelle tarvitaan vientilupa.
Uusi kaksikäyttötuotelaki astui voimaan syyskuun puolivälissä – Mitä muuttuneesta sääntelystä tulee tietää?
Kim Parviainen, Lauri Laatunen & Joakim Jaulimo
Palvelut
Tags
Uusi kaksikäyttötuotelaki täydentää Euroopan unionin vientivalvonta-asetusta
Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonta Euroopan unionissa perustuu syyskuusta 2021 alkaen voimassa olleelle vientivalvonta-asetukselle. Vientivalvonta-asetuksessa kaksikäyttötuotteella tarkoitetaan tuotetta, jota voidaan käyttää sekä siviili- että sotilastarkoituksiin. Kaksikäyttötuote voi olla joko fyysinen tai aineeton tuote, kuten ohjelmisto.
Suomessa tasavallan presidentti vahvisti 16.8.2024 uuden lain kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta sekä rikoslain 46 luvun säännösten muutokset, joilla sanktioidaan kaksikäyttötuotelain velvoitteiden rikkominen. Muutokset tehtiin säännöstelyrikosta sekä kaksikäyttötuotteiden vientivalvontailmoituksen laiminlyöntiä koskeviin säännöksiin. Kaksikäyttötuotelailla korvataan aiempi, vuodesta 1996 asti voimassa ollut laki, ja se toimii vientivalvonta-asetuksen soveltamista täydentävänä kansallisena lakina.
Vientivalvonta-asetuksessa jätetään kansallisen lainsäädännön varaan eräitä keskeisiä vientivalvonnan käytännön toteuttamiseen liittyviä ratkaisuja. Näitä ovat ennen muuta viranomaisvastuut, valvontatoimenpiteet, seuraamuksista määrääminen sekä eräät luvanvaraisuuteen ja ilmoitusvelvollisuuksiin liittyvät seikat. Jäsenvaltioilla on lisäksi mahdollisuus kieltää vientivalvonta-asetuksen valvontaluetteloon sisältymättömien kaksikäyttötuotteiden vienti yleiseen turvallisuuteen (kuten terroritekojen ehkäisemiseen) tai ihmisoikeuksiin liittyvistä syistä tai asettaa tällaiselle viennille lupavaatimus.
Kansallinen valvontaluettelo tehostaa vientivalvontaa vastaamalla teknologian nopeaan kehitykseen ja hybridiuhkiin
Kaksikäyttötuotelain säätämisellä on tarkoitus varmistaa vientivalvonnan tavoitteiden tehokas toteutuminen. Lain liitteeksi laaditaan kansallinen valvontaluettelo, jonka sisältämien kaksikäyttötuotteiden vientiä Suomesta Euroopan unionin ulkopuolelle valvotaan ulkoministeriön hallinnoimalla kansallisella vientilupamenettelyllä. Kansallisessa vientilupamenettelyssä kaksikäyttötuotteiden päätymistä epätoivottuun käyttöön ehkäistään arvioimalla ennalta niiden loppukäyttöä ja loppukäyttäjiä vientivalvonta-asetuksessa asetettujen perusteiden mukaisesti.
Säätäessään kaksikäyttötuotelakia Suomen hallitus katsoi kansallisen valvontaluettelon käyttöönoton tarpeelliseksi, koska aikaisempi kansainvälisiin järjestelyihin nojannut lähestymistapa ei uudessa kansainvälisessä tilanteessa toimi tarvittavalla tavalla. Kansallisen valvontaluettelon taustalla on ajatus siitä, että nopeatahtinen teknologinen kehitys ja erilaisten hybridiuhkien lisääntyminen vaativat tehokasta vientivalvontakehikkoa ja kykyä kansallisiin päätöksiin asioissa, joita katsotaan tärkeiksi Suomen kokonaisturvallisuuden kannalta. Kansallisella vientivalvontaluettelon käyttöönotolla ei ole tarkoitus vähentää Suomen aktiivista osallistumista kansainvälisiin vientivalvontajärjestelyihin, vaan tukea niiden työtä ja päämäärien saavuttamista.
Kansallinen valvontaluettelo sisältää ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen kehityksen kannalta olennaisia tuotteita, kuten kvanttiteknologian tuotteita, edistyneiden puolijohteiden valmistusteknologiaan liittyviä tuotteita ja materiaaliteknologisia laitteita ja teknologiaa. Nämä tuotteet ja teknologiat ovat kaikki joko Venäjä-pakotteiden alaisia tai tukisivat Venäjän tutkimus- ja sotilaskapasiteetin kehittämistä. Ilman kansallista vientilupavaatimusta kyseisiä tuotteita voitaisiin viedä ilman valvontaa Suomesta, jolloin pakotteita voitaisiin kiertää kolmansien maiden kautta.
Kaksikäyttötuotelaki korostaa entisestään omaan toimintaan soveltuvan sääntelyn tunnistamisen tärkeyttä
Kaksikäyttötuotelain sisältämällä uudella kansallisella täydentävällä sääntelyllä on ennen kaikkea vaikutus kaksikäyttötuotteiden viejinä toimivien yritysten toimintaan sekä yliopistojen kaltaisten muiden tahojen toimintaan. Lisäksi uusi sääntely vaikuttaa yrityksiin, jotka toimivat kaksikäyttötuotteiden välittäjinä, kauttakuljettajina, unionin sisäisen siirron toimittajina tai kaksikäyttötuotteisiin liittyvän teknisen avun toimittajina.
Toiminnan sopeuttamista kansallisen valvontaluettelon asettamiin velvoitteisiin vaikeuttaa se, että se sisältää vientivalvonta-asetukseen liitetyn valvontaluettelon tapaan useita aineettomia tuotteita. Näitä ovat ennen kaikkea ohjelmistot, teknologiaan liittyvät tekniset tiedot sekä teknisen avun tarjoaminen. Aineettomien tuotteiden yleisyydestä ja moninaisuudesta johtuen yritysten ja muiden toimijoiden kannattakin perusteellisesti varmistua siitä, soveltuuko kaksikäyttötuotelaki sen toimintaan, ja minimoida liike- tai tutkimustoiminnalle aiheutuvat haitat noudattamalla vientilupamenettelyä huolellisesti.