5.9.2024

Teknologiahankinta voi siivittää yrityksen kasvuun – tai kaataa sen

Digitaalinen murros on yksi nykyajan suurimmista muutosajureista, ja huima kehitysvauhti on nostanut digitalisaation yrityksen tukifunktiosta liiketoiminnan ytimeen. On arvioitu, että murroksen läpivientiin käytettävän rahan määrä kaksinkertaistuu nykyisestä kahdesta biljoonasta dollarista neljään biljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä.

Tämä kaikki konkretisoituu teknologisissa muutoshankkeissa ja järjestelmähankinnoissa. Onnistuneesti läpiviety muutos siivittää yrityksen parhaimmillaan uudenlaiseen kasvuun, kun taas venyneet aikataulut, toimimaton softa ja ylitetty budjetti voivat jopa vaarantaa liiketoiminnan, etenkin kun yhä suurempi osa asiakasrajapinnoista on digitaalisia.

Kun muutoshankkeeseen ryhtyy, sitä varten kannattaakin varata riittävästi aikaa ja resursseja. Myös ulkopuolinen asiantuntija-apu auttaa arvioimaan projektia ja siihen mahdollisesti liittyviä riskejä. Jos hanke epäonnistuu, erimielisyydet voivat päätyä oikeussaliin saakka.

Yksi onnistuneen muutoshankkeen menestystekijöistä on huolellisesti laadittu sopimus. Toimiva sopimus antaa liikkumavaraa ja kuvaa mahdollisimman konkreettisella tasolla tavoitteet, aikataulun ja vastuut paitsi projektin aikana, myös uudistetun ratkaisun käytössä projektin päätyttyä. Kun sopimus on kunnossa, sen toteutumista on helppo seurata. Sopimus on parhaimmillaan myös tukeva selkänoja mahdollisissa erimielisyystilanteissa.

Ennakointi on usein avain onneen myös riitatilanteissa. Kun sopimus on selkeä, sitä on noudatettu puolin ja toisin ja organisaatio on varautunut myös mahdollisia erimielisyystilanteita varten, hankkeella on paremmat mahdollisuudet menestyä. Parhaassa tapauksessa muutoshanke on niin taitavasti suunniteltu, organisoitu ja johdettu, ettei näihin tukeutumista tarvitse edes pohtia.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024