Digitaalinen murros on yksi nykyajan suurimmista muutosajureista, ja huima kehitysvauhti on nostanut digitalisaation yrityksen tukifunktiosta liiketoiminnan ytimeen. On arvioitu, että murroksen läpivientiin käytettävän rahan määrä kaksinkertaistuu nykyisestä kahdesta biljoonasta dollarista neljään biljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä.
Teknologiahankinta voi siivittää yrityksen kasvuun – tai kaataa sen
Topi Lusenius, Anders Forss & Kim Parviainen
Palvelut
Tämä kaikki konkretisoituu teknologisissa muutoshankkeissa ja järjestelmähankinnoissa. Onnistuneesti läpiviety muutos siivittää yrityksen parhaimmillaan uudenlaiseen kasvuun, kun taas venyneet aikataulut, toimimaton softa ja ylitetty budjetti voivat jopa vaarantaa liiketoiminnan, etenkin kun yhä suurempi osa asiakasrajapinnoista on digitaalisia.
Kun muutoshankkeeseen ryhtyy, sitä varten kannattaakin varata riittävästi aikaa ja resursseja. Myös ulkopuolinen asiantuntija-apu auttaa arvioimaan projektia ja siihen mahdollisesti liittyviä riskejä. Jos hanke epäonnistuu, erimielisyydet voivat päätyä oikeussaliin saakka.
Yksi onnistuneen muutoshankkeen menestystekijöistä on huolellisesti laadittu sopimus. Toimiva sopimus antaa liikkumavaraa ja kuvaa mahdollisimman konkreettisella tasolla tavoitteet, aikataulun ja vastuut paitsi projektin aikana, myös uudistetun ratkaisun käytössä projektin päätyttyä. Kun sopimus on kunnossa, sen toteutumista on helppo seurata. Sopimus on parhaimmillaan myös tukeva selkänoja mahdollisissa erimielisyystilanteissa.
Ennakointi on usein avain onneen myös riitatilanteissa. Kun sopimus on selkeä, sitä on noudatettu puolin ja toisin ja organisaatio on varautunut myös mahdollisia erimielisyystilanteita varten, hankkeella on paremmat mahdollisuudet menestyä. Parhaassa tapauksessa muutoshanke on niin taitavasti suunniteltu, organisoitu ja johdettu, ettei näihin tukeutumista tarvitse edes pohtia.