26.4.2021

SAP lopettaa toiminnanohjausjärjestelmän tuen 2030 – Aloita uuteen järjestelmään siirtyminen ajoissa

Jos yrityksesi käyttää SAP:n toiminnanohjausjärjestelmää (ERP), nyt on korkea aika ryhtyä pohtimaan tulevaisuutta.

SAP on ilmoittanut, että nykyisen ERP-järjestelmän tuki ja ylläpito päättyy vuoden 2030 loppuun mennessä. Järjestelmän päivitys tai vaihtaminen toiseen järjestelmään tulee ajankohtaiseksi monelle yritykselle.

Järjestelmämuutos mahdollistaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisen

Ennen muutosta yrityksessä olisi hyvä hahmottaa sekä nykyiset että tulevat tarpeet. Järjestelmäpäivitys on monelle yhtiölle liiketoimintakriittinen muutos, mutta oikein tehtynä se voi myös tarjota merkittäviä kustannussäästöjä.

Uuteen järjestelmään siirtyminen antaa yrityksille myös mahdollisuuden tarkastella yhtiön toimintoja ja arvioida uudelleen esimerkiksi räätälöintien tarvetta. Siirtyminen uudelle alustalle voi niin ikään mahdollisesti auttaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisessa ja pilvipalvelujen käyttöön siirtymisessä.

Useasti tullaankin siihen tulokseen, että omaa toimintaa muokkaamalla voidaan ottaa käyttöön standardiratkaisuja toiminnan tehostamiseksi ja sitä kautta myös säästöjen saavuttamiseksi.

SAP tarjoaa tilalle SAP S/4HANA -järjestelmää

SAP tarjoaa uudeksi ERP-järjestelmäksi SAP S/4HANA -järjestelmää, joka hyödyntää SAP:n omaa HANA-tietokantaa. SAP:n aiemmat ohjelmistoratkaisut ovat käyttäneet mm. Oraclen ja muiden toimittajien tietokantoja. Muutoksessa siis myös tietokannat on siirrettävä osaksi uutta S/4HANA-toiminnanohjausjärjestelmää.

Siirtyminen S/4HANA-järjestelmään vaatii yrityksiltä merkittävästi työtä ja suunnittelua. Siirtyminen edellyttää uuden järjestelmän käyttöönottoa, konvertointeja ja datasiirtoja. Koska yleisesti käytössä oleva SAP ECC ‑versio ja S/4HANA ovat arkkitehtuuriltaan täysin erilaiset järjestelmät, päivitys ja konvertointi voivat osoittautua yllättävänkin työläiksi. Kyse ei siis ole pelkästä versiopäivityksestä, vaan aidosti uuden järjestelmän käyttöönotosta.

Uusi järjestelmä vaatii uudet sopimukset

Siirtyminen uuteen järjestelmään edellyttää myös sopimusneuvotteluja SAP:n kanssa käyttöehdoista, hinnoista ja mahdollisesta tuesta ja ylläpidosta. Neuvottelut vaativat aikaa ja resursseja.  

Asiakkaalta vaaditaan ymmärrystä niin omasta järjestelmiin liittyvästä tahtotilasta kuin transformaatioprosessista.

Osaajista pulaa h-hetkellä

SAP-osaajia ei ole Suomessa jonoksi asti. Jos useat yhtiöt jättävät muutoksen viime tippaan, osaajista tulee pulaa. Tämä voi nostaa muutoksen kustannuksia ja lisätä epäonnistumisen riskiä. Taitavien osaajien kysyntä kasvaa sitä mukaa kuin useampi asiakas päättää päivittää järjestelmänsä.

Viisas aloittaa valmistelut jo nyt

Vaikka 2030 tuntuukin olevan vielä kaukana, viisas yritys aloittaa suunnittelun ja valmistelut jo nyt. Neuvotteluvaraakin SAP:n kanssa on varmasti enemmän nyt, kuin silloin, kun lähestymme nykyisen järjestelmän tuen ja ylläpidon päättymistä.

Onnistumisen avaimet löytyvät hyvästä valmistelusta ja suunnittelusta. Neuvotteluja joudutaan käymään kahdella rintamalla, koska järjestelmähankkeen lisäksi tarvitaan myös kumppani toteuttamaan järjestelmän implementointi, konvertointi ja datamigraatiot.

Matka voi olla pitkä ja kivinen, ja sitä helpottamaan on hyvä valita kumppaneita, jotka voivat keventää omaa taakkaa ja auttaa parhaan lopputuloksen saavuttamisessa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Lantmännen ek förin neuvonantajana Leipurin Oyj:n suunnitellussa hankinnassa Aspo Oyj:ltä. Castrén & Snellman on johtava neuvonantaja elintarviketeollisuuden yritysjärjestelyissä. Lantmännen on Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Sen omistaa 17 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Leipurin on pohjoismaiden johtava leivonnan raaka-aineiden, välineiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja leipomoille ja laajemmin elintarviketeollisuudelle. Tytäryhtiöidensä kautta se toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltian maissa tarjoten kattavia leipomo- ja konditoriateollisuuden ratkaisuja. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntöjä.
Julkaistu 25.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025