15.11.2024

Vältä nämä sudenkuopat ja sopimusmokat strategisissa IT-hankkeissa

Onnistunut digitalisaatio voi siivittää yrityksen uudenlaiseen kasvuun, kun taas epäonnistuminen voi viedä liiketoiminnan kilpailukyvyn mukanaan. Data ja teknologia -palvelun osakas Topi Lusenius avaa, miten yleisimmät sudenkuopat vältetään.

Digitaalinen murros on yksi nykyajan suurimmista muutosajureista, ja huima kehitysvauhti on nostanut digitalisaation yrityksen tukifunktiosta liiketoiminnan ytimeen. On arvioitu, että murroksen läpivientiin maailmanlaajuisesti käytettävän rahan määrä kaksinkertaistuu nykyisestä kahdesta biljoonasta neljään biljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä.

Yritysten arjessa muutos konkretisoituu teknologisina muutoshankkeina, järjestelmähankintoina ja ennen kaikkea perustavanlaatuisena muutoksena siinä, miten asiakkaiden kanssa ylipäätään kommunikoidaan ja miten heitä palvellaan. Yhä suurempi osa asiakasrajapinnoista ja siten liiketoiminnan volyymista on kiinni digitaalisilla alustoilla. Huonosti toimiva digitaalinen palvelu on isku niin liiketoiminnalle, asiakaskokemukselle kuin maineellekin.

Digitaalinen transformaatio on liiketoiminnan ydintä

Yksi yleisimmistä muutoshankkeen sudenkuopista on se, kun liiketoiminta ei suhtaudu hankkeeseen kuin omaansa. Houkutus ajatella, että järjestelmähankinnat ja softakehitys ovat IT-osaston tai ulkoistetun IT-kumppanin heiniä, on arjen kiireen keskellä suuri.

Toinen perusongelma liittyy IT-hankkeiden perusluonteeseen. Hankinnan kohde on abstrakti ja monimutkainen ja sellaisenaan omiaan synnyttämään väärinkäsityksiä ja jopa erimielisyyttä: ostajalla on näkemys tarvitsemastaan tuotteesta ja myyjä tuntee oman tuotteensa, mutta syystä tai toisesta nämä näkemykset eivät kohtaa.

Riskinä on, että yritys maksaa softasta, joka ei palvele sen liiketoiminnan tarpeita eikä tuota lisäarvoa – ja on siten kallis investointi niin rahallisesti kuin käytettyjen resurssien näkökulmasta. Hyvä IT-kumppani aidosti ymmärtää, mitä yritys tarvitsee ja tarjoaa sitä tukevia ratkaisuja.

Digihankkeet on aina tehtävä liiketoiminta edellä ja myös johdon on sitouduttava niihin.

Sopimus antaa hankkeelle raamit

Onnistuneen digitalisaatiohankkeen kulmakivi on laadukkaasti laadittu sopimus, joka antaa ostajalle liikkumavaraa ja jolla ostaja minimoi niin sanotun vendor lock-in-riskin eli sen, että yritys jää jumiin tiettyyn palveluntarjoajaan.

Toimiva sopimus antaa työkalut hankkeen laajuuden, tavoitteiden, aikataulun ja vastuiden hallitsemiseen paitsi projektin aikana, myös uudistetun ratkaisun käytössä projektin päätyttyä. Hyvä sopimus antaa projektiorganisaatiolle tukea uudistuksen johtamiseen ja toimii selkänojana myös mahdollisissa riitatilanteissa. Tämä ei automaattisesti tarkoita perinteistä vesiputousmallia, jossa kaikki on sovittu yksityiskohtaisesti etukäteen.

Sopimuksessa on syytä linjata myös tuotteen räätälöinnistä, sillä mitä enemmän räätälöidään, sitä suuremmiksi hankkeen riskit muodostuvat. Räätälöinnit tulisikin suunnitella ja toteuttaa hallitusti niin, että niiden vaikutus ratkaisun elinkaarikustannukseen tunnistetaan, eivätkä ne estä ratkaisun kehittämistä tai uusien versioiden kustannustehokasta käyttöönottoa jatkossa. Kaikenkattavia hopealuoteja harvemmin on.

Avointa dialogia palveluntarjoajan ja käyttäjien kanssa

Topi Lusenius kannustaa digihankkeisiin ryhtyviä yrityksiä avoimeen dialogiin palveluntarjoajien kanssa. Keskustelua kannattaa käydä niin suunnitteluvaiheessa kuin kehitysprosessin aikana. Parhaimmillaan vuorovaikutus kehittää itse tuotetta eteenpäin ja säästää molemmat osapuolet epäselvyyksiltä ja jopa riitatilanteilta.

Uuden softan kehittämiseen kannattaa ottaa myös käyttäjät varhaisessa vaiheessa mukaan. Kokeiluvaiheessa saatu palaute parantaa toimivuutta, sitouttaa henkilöstöä tulevaan muutokseen ja vähentää riskiä siihen, että yritys julkaisee hartaasti kehitetyn digitaalisen ratkaisun, jota ei osata tai haluta käyttää ja joka siten ei palvelekaan liiketoiminnan tarpeita.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024