15.11.2024

Vältä nämä sudenkuopat ja sopimusmokat strategisissa IT-hankkeissa

Onnistunut digitalisaatio voi siivittää yrityksen uudenlaiseen kasvuun, kun taas epäonnistuminen voi viedä liiketoiminnan kilpailukyvyn mukanaan. Data ja teknologia -palvelun osakas Topi Lusenius avaa, miten yleisimmät sudenkuopat vältetään.

Digitaalinen murros on yksi nykyajan suurimmista muutosajureista, ja huima kehitysvauhti on nostanut digitalisaation yrityksen tukifunktiosta liiketoiminnan ytimeen. On arvioitu, että murroksen läpivientiin maailmanlaajuisesti käytettävän rahan määrä kaksinkertaistuu nykyisestä kahdesta biljoonasta neljään biljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä.

Yritysten arjessa muutos konkretisoituu teknologisina muutoshankkeina, järjestelmähankintoina ja ennen kaikkea perustavanlaatuisena muutoksena siinä, miten asiakkaiden kanssa ylipäätään kommunikoidaan ja miten heitä palvellaan. Yhä suurempi osa asiakasrajapinnoista ja siten liiketoiminnan volyymista on kiinni digitaalisilla alustoilla. Huonosti toimiva digitaalinen palvelu on isku niin liiketoiminnalle, asiakaskokemukselle kuin maineellekin.

Digitaalinen transformaatio on liiketoiminnan ydintä

Yksi yleisimmistä muutoshankkeen sudenkuopista on se, kun liiketoiminta ei suhtaudu hankkeeseen kuin omaansa. Houkutus ajatella, että järjestelmähankinnat ja softakehitys ovat IT-osaston tai ulkoistetun IT-kumppanin heiniä, on arjen kiireen keskellä suuri.

Toinen perusongelma liittyy IT-hankkeiden perusluonteeseen. Hankinnan kohde on abstrakti ja monimutkainen ja sellaisenaan omiaan synnyttämään väärinkäsityksiä ja jopa erimielisyyttä: ostajalla on näkemys tarvitsemastaan tuotteesta ja myyjä tuntee oman tuotteensa, mutta syystä tai toisesta nämä näkemykset eivät kohtaa.

Riskinä on, että yritys maksaa softasta, joka ei palvele sen liiketoiminnan tarpeita eikä tuota lisäarvoa – ja on siten kallis investointi niin rahallisesti kuin käytettyjen resurssien näkökulmasta. Hyvä IT-kumppani aidosti ymmärtää, mitä yritys tarvitsee ja tarjoaa sitä tukevia ratkaisuja.

Digihankkeet on aina tehtävä liiketoiminta edellä ja myös johdon on sitouduttava niihin.

Sopimus antaa hankkeelle raamit

Onnistuneen digitalisaatiohankkeen kulmakivi on laadukkaasti laadittu sopimus, joka antaa ostajalle liikkumavaraa ja jolla ostaja minimoi niin sanotun vendor lock-in-riskin eli sen, että yritys jää jumiin tiettyyn palveluntarjoajaan.

Toimiva sopimus antaa työkalut hankkeen laajuuden, tavoitteiden, aikataulun ja vastuiden hallitsemiseen paitsi projektin aikana, myös uudistetun ratkaisun käytössä projektin päätyttyä. Hyvä sopimus antaa projektiorganisaatiolle tukea uudistuksen johtamiseen ja toimii selkänojana myös mahdollisissa riitatilanteissa. Tämä ei automaattisesti tarkoita perinteistä vesiputousmallia, jossa kaikki on sovittu yksityiskohtaisesti etukäteen.

Sopimuksessa on syytä linjata myös tuotteen räätälöinnistä, sillä mitä enemmän räätälöidään, sitä suuremmiksi hankkeen riskit muodostuvat. Räätälöinnit tulisikin suunnitella ja toteuttaa hallitusti niin, että niiden vaikutus ratkaisun elinkaarikustannukseen tunnistetaan, eivätkä ne estä ratkaisun kehittämistä tai uusien versioiden kustannustehokasta käyttöönottoa jatkossa. Kaikenkattavia hopealuoteja harvemmin on.

Avointa dialogia palveluntarjoajan ja käyttäjien kanssa

Topi Lusenius kannustaa digihankkeisiin ryhtyviä yrityksiä avoimeen dialogiin palveluntarjoajien kanssa. Keskustelua kannattaa käydä niin suunnitteluvaiheessa kuin kehitysprosessin aikana. Parhaimmillaan vuorovaikutus kehittää itse tuotetta eteenpäin ja säästää molemmat osapuolet epäselvyyksiltä ja jopa riitatilanteilta.

Uuden softan kehittämiseen kannattaa ottaa myös käyttäjät varhaisessa vaiheessa mukaan. Kokeiluvaiheessa saatu palaute parantaa toimivuutta, sitouttaa henkilöstöä tulevaan muutokseen ja vähentää riskiä siihen, että yritys julkaisee hartaasti kehitetyn digitaalisen ratkaisun, jota ei osata tai haluta käyttää ja joka siten ei palvelekaan liiketoiminnan tarpeita.

Uusimmat referenssit

Toimimme Lantmännen ek förin neuvonantajana Leipurin Oyj:n suunnitellussa hankinnassa Aspo Oyj:ltä. Castrén & Snellman on johtava neuvonantaja elintarviketeollisuuden yritysjärjestelyissä. Lantmännen on Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Sen omistaa 17 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Leipurin on pohjoismaiden johtava leivonnan raaka-aineiden, välineiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja leipomoille ja laajemmin elintarviketeollisuudelle. Tytäryhtiöidensä kautta se toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltian maissa tarjoten kattavia leipomo- ja konditoriateollisuuden ratkaisuja. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntöjä.
Julkaistu 25.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025