Mietojen alkoholijuomien mainonta on ollut Suomessa sallittua tietyin rajoituksin. Vuoden 2015 alusta tulevat voimaan uudet alkoholimainontaa koskevat säännökset, jotka hyväksyttiin eduskunnassa 16.12.2014. Kuluttaja näkee muutokset sekä katukuvassa että sosiaalisessa mediassa. Mitä tapahtuu Koffin hevosille ja kuka saa tykätä mistäkin?
Pullot ja tölkit piiloon katukuvasta ja somesta – alkoholimainonnan lainsäädäntö kiristyy
Hilma-Karoliina Rozell & Sakari Salonen
Palvelut
Alkoholimainonta poistuu katukuvasta
Alkoholilain uudistus muuttaa miedoiksi luokiteltujen alkoholijuomien, kuten oluiden ja siidereiden, mainontaa koskevia säännöksiä. Tällaisten juomien ulkomainonta poistuu katukuvasta kokonaan.
Olutvalmistajat teippaavat tällä hetkellä tehtaidensa vieressä seisovia jättitölkkejä ja muut mietojen alkoholijuomien valmistajat rekkojensa kylkiä. Koffin hevosten tulevaisuus on vielä avoinna, mutta logot olutvaunuista poistuvat joka tapauksessa.
Ulkomainonta poistuu käytännössä kaikilta järjestyslaissa tarkoitetuilta yleisiltä paikoilta, kuten urheilukentiltä, joukkoliikenteen kulkuneuvoista ja kauppakeskuksista. Jotta poikkeuksilta ei vältyttäisi, lakimuutos ei kuitenkaan koske kokoontumislaissa tarkoitettuja yleisötilaisuuksia tai sellaisiin pysyvästi käytettyä paikkaa. Siten esimerkiksi jäähallin kaukalon laitaan maalattuja olutmainoksia ei tarvitse poistaa otteluiden välillä.
Lakimuutoksen perusteluissa ulkomainonnan on katsottu olevan erityisen haitallista esimerkiksi siksi, että sen kautta alkoholi tuodaan osaksi monien lasten ja nuorten arkipäivää bussipysäkeille, liikennevälineisiin ja keskustojen näyttäville mainospaikoille.
Mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu?
Sosiaalinen media on muuttanut mainontaa hyvin paljon. Erään kansainvälisen, suuren olutmerkin markkinointijohtaja totesi hiljattain, että YouTube ja Facebook ovat yritykselle erittäin tärkeitä mainosfoorumeita. Facebookin automaattisesti käynnistyvät videomainokset ovat olleet paljon odotettua tehokkaampi keino markkinoida olutta kuluttajille Amerikassa – mainokset ovat pyörineet kuluttajien näytöillä kymmeniä miljoonia kertoja.
Suomalainen somettaja ei jatkossa näe olut- tai siiderimainoksia älypuhelimensa tai minkään muunkaan laitteensa näytöllä, sillä tammikuun alusta lähtien alkoholimarkkinointi lakkaa myös sosiaalisessa mediassa. Kielto ei kuitenkaan ole ehdoton, vaan se koskee mainontaa, jossa kuluttajat osallistuvat esimerkiksi omilla kuvillaan tai videoillaan mainostajan järjestämään kilpailuun, tai jossa kilpailu perustuu siihen, että kuluttajat jakavat mainostajan sisältöä edelleen.
Yksityishenkilönä voit edelleen jakaa oluttölkkisi kuvan
Sananvapausnäkökohtien perusteella esimerkiksi kuluttajien omatoiminen ja keskinäinen viestintä ei kuitenkaan kuulu kiellon piiriin. Yksityishenkilönä voit edelleen vapaasti ladata someen lomakuviasi, joissa näkyy lomajuomien logoja, sekä tykätä kavereidesi vastaavista kuvista. Myös bloggarit voivat vapaasti kertoa alkoholituotteista, kunhan he eivät saa tästä korvausta. Mutta missä kulkee mainostajan vastuu esimerkiksi kuluttajien jakamasta aineistosta?
Sosiaalinen media on mahdollistanut laajasti erilaisten kuluttajalähtöisten kampanjoiden ja kilpailuiden järjestämisen, joissa palkintoina on tarjottu esimerkiksi konsertti- tai ottelulippuja. Lakiuudistus kieltää kuitenkin jatkossa kaiken alkoholimainonnan, joka perustuu erilaisiin kilpailuihin, peleihin tai markkinointiarpajaisiin.
Koska kielto koskee markkinointia, joka perustuu kuluttajien tuottamaan tai jakamaan sisältöön, se tarkoittaa kieltoa #olutmerkki-tyyppisille hashtag-kampanjoille ja muille sosiaalisen median kuluttajakilpailuille, jotka perustuvat esimerkiksi tykkäämiseen Facebookissa.
Mikä on jatkossa kiellettyä ja mikä sallittua?
Jatkossa televisiossa tai radiossa ei ennen iltakymmentä nähdä eikä kuulla oluen kuohahteluja saunanlauteilla, sillä lakiuudistus vaikuttaa myös televisio- ja radiomainonnan sallittuihin aikarajoihin. Uudistuksen voimaantuloon on yhtä kauan kuin vuodessa 2014 on päiviä jäljellä. Joulunpyhien jälkeen kaiken tulisi olla kunnossa, mutta miten jatkossa vedetään raja esimerkiksi yhtiön ja työntekijöiden omien näkemysten välille sosiaalisessa mediassa ja kuinka uudistusta tullaan valvomaan?
Aika näyttää, mutta on varmaa, että jokaisen mietoja alkoholijuomia markkinoineen yrityksen pitää kiinnittää alkuvuoden aikana erityistä huomiota markkinointinsa asianmukaisuuteen sen kaikissa muodoissa.