19.12.2014

Pullot ja tölkit piiloon katukuvasta ja somesta – alkoholimainonnan lainsäädäntö kiristyy

Mietojen alkoholijuomien mainonta on ollut Suomessa sallittua tietyin rajoituksin. Vuoden 2015 alusta tulevat voimaan uudet alkoholimainontaa koskevat säännökset, jotka hyväksyttiin eduskunnassa 16.12.2014. Kuluttaja näkee muutokset sekä katukuvassa että sosiaalisessa mediassa. Mitä tapahtuu Koffin hevosille ja kuka saa tykätä mistäkin?

Alkoholimainonta poistuu katukuvasta

Alkoholilain uudistus muuttaa miedoiksi luokiteltujen alkoholijuomien, kuten oluiden ja siidereiden, mainontaa koskevia säännöksiä. Tällaisten juomien ulkomainonta poistuu katukuvasta kokonaan.

Olutvalmistajat teippaavat tällä hetkellä tehtaidensa vieressä seisovia jättitölkkejä ja muut mietojen alkoholijuomien valmistajat rekkojensa kylkiä. Koffin hevosten tulevaisuus on vielä avoinna, mutta logot olutvaunuista poistuvat joka tapauksessa.

Ulkomainonta poistuu käytännössä kaikilta järjestyslaissa tarkoitetuilta yleisiltä paikoilta, kuten urheilukentiltä, joukkoliikenteen kulkuneuvoista ja kauppakeskuksista. Jotta poikkeuksilta ei vältyttäisi, lakimuutos ei kuitenkaan koske kokoontumislaissa tarkoitettuja yleisötilaisuuksia tai sellaisiin pysyvästi käytettyä paikkaa. Siten esimerkiksi jäähallin kaukalon laitaan maalattuja olutmainoksia ei tarvitse poistaa otteluiden välillä.

Lakimuutoksen perusteluissa ulkomainonnan on katsottu olevan erityisen haitallista esimerkiksi siksi, että sen kautta alkoholi tuodaan osaksi monien lasten ja nuorten arkipäivää bussipysäkeille, liikennevälineisiin ja keskustojen näyttäville mainospaikoille.

Mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu?

Sosiaalinen media on muuttanut mainontaa hyvin paljon. Erään kansainvälisen, suuren olutmerkin markkinointijohtaja totesi hiljattain, että YouTube ja Facebook ovat yritykselle erittäin tärkeitä mainosfoorumeita. Facebookin automaattisesti käynnistyvät videomainokset ovat olleet paljon odotettua tehokkaampi keino markkinoida olutta kuluttajille Amerikassa – mainokset ovat pyörineet kuluttajien näytöillä kymmeniä miljoonia kertoja.

Suomalainen somettaja ei jatkossa näe olut- tai siiderimainoksia älypuhelimensa tai minkään muunkaan laitteensa näytöllä, sillä tammikuun alusta lähtien alkoholimarkkinointi lakkaa myös sosiaalisessa mediassa. Kielto ei kuitenkaan ole ehdoton, vaan se koskee mainontaa, jossa kuluttajat osallistuvat esimerkiksi omilla kuvillaan tai videoillaan mainostajan järjestämään kilpailuun, tai jossa kilpailu perustuu siihen, että kuluttajat jakavat mainostajan sisältöä edelleen.

Yksityishenkilönä voit edelleen jakaa oluttölkkisi kuvan

Sananvapausnäkökohtien perusteella esimerkiksi kuluttajien omatoiminen ja keskinäinen viestintä ei kuitenkaan kuulu kiellon piiriin. Yksityishenkilönä voit edelleen vapaasti ladata someen lomakuviasi, joissa näkyy lomajuomien logoja, sekä tykätä kavereidesi vastaavista kuvista. Myös bloggarit voivat vapaasti kertoa alkoholituotteista, kunhan he eivät saa tästä korvausta. Mutta missä kulkee mainostajan vastuu esimerkiksi kuluttajien jakamasta aineistosta?

Sosiaalinen media on mahdollistanut laajasti erilaisten kuluttajalähtöisten kampanjoiden ja kilpailuiden järjestämisen, joissa palkintoina on tarjottu esimerkiksi konsertti- tai ottelulippuja. Lakiuudistus kieltää kuitenkin jatkossa kaiken alkoholimainonnan, joka perustuu erilaisiin kilpailuihin, peleihin tai markkinointiarpajaisiin.

Koska kielto koskee markkinointia, joka perustuu kuluttajien tuottamaan tai jakamaan sisältöön, se tarkoittaa kieltoa #olutmerkki-tyyppisille hashtag-kampanjoille ja muille sosiaalisen median kuluttajakilpailuille, jotka perustuvat esimerkiksi tykkäämiseen Facebookissa.

Mikä on jatkossa kiellettyä ja mikä sallittua?

Jatkossa televisiossa tai radiossa ei ennen iltakymmentä nähdä eikä kuulla oluen kuohahteluja saunanlauteilla, sillä lakiuudistus vaikuttaa myös televisio- ja radiomainonnan sallittuihin aikarajoihin. Uudistuksen voimaantuloon on yhtä kauan kuin vuodessa 2014 on päiviä jäljellä. Joulunpyhien jälkeen kaiken tulisi olla kunnossa, mutta miten jatkossa vedetään raja esimerkiksi yhtiön ja työntekijöiden omien näkemysten välille sosiaalisessa mediassa ja kuinka uudistusta tullaan valvomaan?

Aika näyttää, mutta on varmaa, että jokaisen mietoja alkoholijuomia markkinoineen yrityksen pitää kiinnittää alkuvuoden aikana erityistä huomiota markkinointinsa asianmukaisuuteen sen kaikissa muodoissa.

Uusimmat referenssit

Avustimme Smarter Contracts Ltd:tä prosessissa, jossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vahvisti sen EU:n tunnustamaksi datan välityspalveluksi. EU:n ulkopuolisten yritysten on nimettävä laillinen edustaja johonkin EU-maahan, jotta ne voivat tarjota datan välityspalveluja datanhallinta-asetuksen mukaisesti. Smarter Contracts sijaitsee Isossa-Britanniassa ja valitsi tehtävään Suomen. Smarter Contracts on ensimmäinen Traficomin rekisteröimä EU:n ulkopuolinen datan välityspalvelu. Smarter Contractsin perustaja ja toimitusjohtaja Wayne Lloyd:  Castrénin tiimin tuki oli poikkeuksellista alusta loppuun. Uuden alueen valloitus on aina haastavaa, ja ensimmäisenä EU:n ulkopuolisena datan välityspalvelun tarjoajana kohtasimme merkittäviä oikeudellisia epävarmuuksia. Näistä haasteista huolimatta Castrénin tiimi ohjasi meitä asiantuntevasti jokaisessa vaiheessa huomattavalla tehokkuudella, tarjoten meille tarvittavaa varmuutta. Smarter Contracts tarjoaa kehittyneitä suostumus- ja käyttöoikeuksien hallintapalveluita kehittämänsä Pulse Permissions Protocol® -työkalun avulla. Tämä merkkipaalu on osoitus Castrén & Snellmanin taidosta hallita monimutkaisia sääntely-ympäristöjä ja Smarter Contractsin innovatiivisesta lähestymistavasta turvalliseen ja vaatimustenmukaiseen tietojen hallintaan.
Julkaistu 11.12.2024
Avustimme Pharmaca Health Intelligencea sen ostaessa Mediaattori Oy:n PODIUM Connect®- ja PODIUM Vierailut -liiketoiminnat. Liiketoimintakaupan myötä Pharmaca Health Intelligence vahvistaa palvelutarjontaansa sekä terveydenhuollon edustajille että lääkeyrityksille. Palvelutarjontaan kuuluu laajasti lääketiedon, tiedolla johtamisen ja koulutuksen palveluita. Pharmaca Health Intelligence on digitaalisen lääketiedon edelläkävijä sekä hyvinvointialueiden, yksityisen terveyspalvelusektorin ja apteekkien luotettava yhteistyötahona. Yhtiö panostaa lääkeinformaatioon liittyvien teknologia- ja palveluratkaisujen kehittämiseen myös kansainvälisesti.
Julkaistu 5.12.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024