27.1.2020

Muutoshallintamenettelyllä parempiin lopputuloksiin IT-hankkeissa

Onko hyvin alkanut IT-hanke ajautunut puolenvälin jälkeen umpikujaan toimittajan uusimman versiopäivityksen osoittauduttua muuksi kuin mitä tilaaja oletti saavansa? Myöhästyykö osatoimitus huomattavasti sovitusta?

Nämä ovat kysymyksiä, joiden takia tilaajat ja toimittajat eivät halua istua neuvottelupöydässä, mutta jotka kuitenkin usein eskaloituvat IT-riidoiksi. 

IT-riidat ovat vältettävissä noudattamalla sovittuja yhteistyömekanismeja, kuten muutoshallinta- ja hankkeiden ohjausryhmämenettelyä. 

Mitä muutoshallintamenettelyllä tarkoitetaan?

Muutoksilla tarkoitetaan hankkeessa suunniteltujen tuotosten muutoksia. Muutoksista seuraa usein työmäärän lisääntyminen, budjetin kasvaminen ja aikataulun venyminen.

Muutoshallinnalla tunnistetaan, käsitellään ja suunnitellaan merkittävät muutostarpeet, jotka vaikuttavat IT-hankkeen lopputavoitteisiin ja joista on sovittu vaatimusmäärittelyssä. Muutoshallintaa kannattaa käyttää niin perinteisissä kuin ketterissäkin ohjelmistojen toteutusmalleissa. Muutoshallinnan menetelmät mahdollistavat hankkeen aikataulua, tavoitteita tai budjettia koskevien mahdollisten muutostarpeiden hallinnan.

Selkeällä muutoshallintamenettelyllä on olennainen merkitys hankkeen joustavan ja riidattoman lopputuloksen kannalta. Muutoshallintaan liittyvillä käytännöillä hillitään ylettömiä muutoshaluja. Lisäksi muutokset analysoidaan laadukkaammin ja niiden tarpeellisuus harkitaan perusteellisemmin.

Kuinka asiat kuitenkin usein menevät käytännössä?

Vaikeuksia on todennäköisesti luvassa, jos hankkeen laajuus ja yksityiskohtaisuus ovat jo sopimuksen tekovaiheessa epäselvät. Osapuolilla voi olla hyvinkin erilaiset mielikuvat siitä, mitä ollaan tekemässä. Ostaja voi olettaa saavansa mittatilauksena tehtävät keisarin uudet vaatteet, jotka soveltuvat kaikkiin normaaleihin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin. Toimittaja on puolestaan voinut ymmärtää, että vaatteiden tulee olla viimeisimmän muodin mukaisia ja käytännöllisiä. Toimittaja ei ole kuitenkaan ottanut huomioon sitä, että vaatteiden tulisi kestää kylmyyttä ja kostettua.

Usein tilannetta pyritään korjaamaan esimerkiksi niin, että hankepäälliköt sopivat keskenään uudesta toimitussisällöstä tai aikataulusta, vaikka sopimuksen mukaan ainoastaan hankkeen ohjausryhmän pöytäkirjatulla päätöksellä olisi pätevä vaikutus. Tästä voi seurata se, että kuukausien päästä huomataan epäsuhta sen välillä, mitä oli sovittu, ja mitä toimitettu tai ainakin syvä erimielisyys sovitun toimituksen sisällöstä. Hyvässä tarkoituksessa käytetty ”joustava oikotie” saattaa johtaa siihen, että alkuperäisiä tarkoitusperiä selvitellään jälkikäteen oikeusteitse.

Kuinka ongelmat voitaisiin välttää?

Osapuolten huolella laatimien vaatimusmäärittelyiden merkitystä ei voi kiistää, kun kyseessä on osapuolten poikkeavista odotuksista johtuvien riitojen välttäminen. Myös asiakkaan muuttuneiden tarpeiden huomioimiseksi osapuolilla täytyy olla käytössään menettely, jolla voidaan sopimuksen voimassa ollessa sopia projektiin kuuluvista asioista ja niiden muutoksista osapuolia sitovasti.

Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen sitä ei kannata jättää sopimusarkistoon pölyttymään. Jos muutoksenhallinnasta on olemassa selkeät sopimusehdot, on asianmukaista laatia tilaajan ja toimittajan hanketiimeille muutoshallintaprosessista samalla kertaa yksinkertaiset ja helpot menettelyohjeet. Hyväkään sopimus ei pelasta riidoilta ja ongelmilta, jos sopimusta ei noudateta käytännön yhteistyössä ja toiminnassa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Lantmännen ek förin neuvonantajana Leipurin Oyj:n suunnitellussa hankinnassa Aspo Oyj:ltä. Castrén & Snellman on johtava neuvonantaja elintarviketeollisuuden yritysjärjestelyissä. Lantmännen on Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Sen omistaa 17 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Leipurin on pohjoismaiden johtava leivonnan raaka-aineiden, välineiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja leipomoille ja laajemmin elintarviketeollisuudelle. Tytäryhtiöidensä kautta se toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltian maissa tarjoten kattavia leipomo- ja konditoriateollisuuden ratkaisuja. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntöjä.
Julkaistu 25.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025