22.6.2021

Castrén & Snellmanin hiilijalanjälki puolittui koronavuoden aikana

Castrén & Snellman on laskenut hiilijalanjälkensä toista kertaa. Toimiston hiilijalanjälki oli vuonna 2020 noin 388 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO2-e). Koronavuosi lähes puolitti toimiston hiilijalanjäljen: vuonna 2019 toimiston päästöt olivat 750 tonnia.

”Hiilijalanjäljen puolittuminen johtuu ensisijaisesti pandemiasta. Liikematkustuksen loppuminen maaliskuussa 2020 vähensi liikematkustuksemme päästöjä 79 prosenttia vuodesta 2019. Tässä täytyy muistaa, että pandemia vaikutti laajasti koko toimialaan ja sen toimintatapoihin. Myös lämmityksen päästöt vähenivät 22 prosenttia”, toimiston Head of Sustainability Anna Kuusniemi-Laine kertoo.

Toimiston suurimmat päästölähteet ovat edelleen liikematkustus ja lämmitys, jotka muodostivat hiilijalanjäljestä yhteensä noin 67 prosenttia: liikematkustuksen osuus oli noin 20 prosenttia ja lämmityksen noin 47 prosenttia.

Laskentatulosten tärkein tehtävä on kirittää toimistoa ilmastovaikutuksen vähentämisessä.

”Hiilijalanjälkilaskenta auttaa meitä ohjaamaan vähennyksiä oikeisiin asioihin”, Kuusniemi-Laine jatkaa.

Laskenta perustuu GHG Protocol -standardeihin, jotka ovat kansainvälisesti käytetyin organisaatioiden ilmastovaikutuksen laskentamalli. Laskentatyössä neuvoi kestävän liiketoiminnan konsulttiyritys Gaia Consulting.

Ensisijaiset vähennyskohteet liikematkustus ja lämmityksen päästöt

Ensimmäisen laskennan perusteella toimisto päätti jo viime vuonna vähentää päästöjään 25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vähentämällä liikematkustuksen ja lämmityksen päästöjä.

”Koronavuosi antoi meille käyttöön uusia digitaalisia työkaluja. Haluammekin näiden oppien avulla vähentää liikematkustuksen päästöjä myös jatkossa. Nyt kun tilanne on palautumassa normaaliksi, tarkastamme myös viime vuonna asetetun päästötavoitteen”, Kuusniemi-Laine jatkaa.

Castrén & Snellmanin toimisto sijaitsee Eteläesplanadi 14 -kiinteistössä, jonka kattava energiaremontti valmistui keväällä.

”Rakennuksen energiakulut ja ympäristöpäästöt tulevat laskemaan remontin myötä noin 20 prosenttia, mikä vaikuttaa myös toimistomme tulevaisuuden päästöihin. Kiinteistö ostaa jo kaiken sähkön vihreänä, ja käymme aktiivista vuoropuhelua vuokranantajamme kanssa uusista tavoista vähentää toimistomme päästöjä”, Kuusniemi-Laine kertoo.

Hiilijalanjälkilaskenta ja Green Office ovat osa toimiston vastuullisuustyötä

YK:n Global Compact -verkoston jäsenenä toimisto on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja tekoihin ilmastonmuutosta vastaan. Päästöjen vähentämisen lisäksi C&S kompensoi päästönsä vuosittain.

Osana WWF:n Green Office -ympäristöohjelmaa toimisto raportoi vuosittain paperin ja sähkönkulutuksen sekä matkustuksesta aiheutuvat päästöt ja asettaa joka vuosi uudet tavoitearvot. Vuonna 2020 kaikki kolme seurattavaa lukua, erityisesti lennoista johtuvat päästöt, laskivat.

Uusimmat referenssit

Avustimme Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjä sen myydessä kaksi hoivakiinteistöä Northern Horizonin edustamalle rahastolle. Myynnin kohteena olevien kiinteistöjen huoneistopinta-ala on noin 3 500 neliömetriä. Kohteet sijaitsevat Espoossa ja Lahdessa. Espoon kohde valmistui vuonna 2018 ja Lahden kohde valmistui vuonna 2023.  Molemmissa kohteissa vuokralaisena toimii Attendo, Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja.
Julkaistu 9.5.2025
Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Castrén & Snellmanin asianajaja Christer Svartström toimi selvittäjänä 11.3.2024 alkaneessa Foodiq Oy:n yrityssaneerausmenettelyssä. Foodiq on uniikki tulevaisuuden ruokatuotantoon keskittynyt yhtiö, joka tarjoaa kasvi- ja maitopohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä elintarviketoimialalla sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön suurin osakkeenomistaja on elintarviketeknologiaan sijoittava ruotsalainen sijoitusyhtiö Nicoya AB. Velkojien enemmistö hyväksyi saneerausohjelman nopeutetussa menettelyssä hieman alle vuoden kestäneen saneerausmenettelyn päätteeksi. Helsingin käräjäoikeus vahvisti saneerausohjelman ja siihen sisältyvän yksipäiväisen maksuohjelman 10.3.2025 sekä nimitti Christer Svartströmin saneerausohjelman valvojaksi. Yhtiölle löydettiin yhteistyössä osapuolten kesken toimiva ja nopea saneerausratkaisu, jolla vältettiin pitkäkestoinen ohjelma ja mahdollistettiin yhtiön täysipainoinen liiketoimintaan keskittyminen. Saneerausohjelma rahoitettiin yhtiön rahoittajien tekemin sijoituksin. Samalla yhden päivän ohjelma tuotti velkojille paremman lopputuloksen verrattuna pidempään saneerausohjelmaan. Saneerausohjelman toteuttaminen päättyi onnistuneesti 28.3.2025.
Julkaistu 6.5.2025
Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025