29.5.2015

Ohjelmistokäyttäjä lisenssiauditoinnin panttivankina

Ohjelmistojen käyttäminen liiketoiminnassa ei merkitse aina pelkästään liiketoiminnan kehittämistä. Siihen voi kuulua myös epämiellyttäviä tilanteita, jotka saavat ohjelmiston käyttäjän tuntemaan olonsa panttivangiksi. Miten pankkivanki pääsee vapaaksi? Miten näiltä tilanteilta vältytään?

Lisenssiauditoinnissa ohjelmistoyhtiö etsii lisäkorvauksen mahdollisuuksia

Ohjelmistojen lisenssikauppa on siis jäämässä katoavaksi kansanperinteeksi. Kun lisenssikauppa ehtyy, ohjelmistoyhtiöt voivat hankkia tuloja vanhoilta asiakkailtaan lisenssiauditoinnilla. Lisenssiauditoinnissa selvitetään, kuinka asiakas käyttää ohjelmistoa.

Auditointi koskee tyypillisesti systeemi-integraattorien konesaleihin tai työntekijöiden tietokoneille asennettuja ohjelmistoja, jotka on usein hankittu vuosia sitten ja joihin on liiketoiminnan kasvaessa hankittu lisäosia monenlaisilla sopimuksilla ja hinnoittelumalleilla. Lisenssit, ohjelmistoversiot ja käyttäjämäärät saattavat olla iloisesti sekaisin, tai sitten kenelläkään ei ole niistä selkeää käsitystä. 

Lisenssiauditoinnissa ohjelmistoyhtiö voi löytää asiakkaaltaan esimerkiksi liikaa asennettuja lisenssejä (käyttäjämäärä on ylitetty) tai lisenssiehtojen vastaisesti asennettuja ohjelmistoja (ohjelmisto on asennettu erilaiseen tekniseen ympäristöön kuin se alun perin lisensioitiin). Ohjelmistoyhtiö saattaa havaita myös muuta mielestään lisenssiehtojen vastaista käyttöä, kuten esimerkiksi ohjelmiston epäsuoraa käyttöä. Silloin se laskee ohjelmiston käyttäjiksi kaikki mahdolliset tahot, mikäli ne ovat jotenkin yhteydessä ohjelmistoon.

Epäsuoran käytön ongelma liittyy erityisesti toiminnanohjausjärjestelmien lisensseihin. Lähes kaikki yrityksen tietojärjestelmät ovat yhteydessä toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjelmistoyhtiö saattaa sen vuoksi väittää, että toiminnanohjausjärjestelmän lisenssin tarvitsee myös jokainen yhtiön järjestelmiä käyttävä työntekijä, konsultti ja yhteistyökumppani. Saattaa jopa sattua, että ohjelmistoyhtiö vetoaa auditointihavaintojen perusteella tekijänoikeusloukkaukseen tai muuttuneisiin sopimusehtoihin, joiden se väittää korvanneen ohjelmistohankinnan alkuperäiset sopimusehdot.

Auditointi johtaa usein sovintoneuvotteluihin

Auditoinnin ”löydökset” saattavat olla hyvin tarkoitushakuisia tai perusteiltaan epäselviä. Valitettavan usein auditoija vaatii korvausta vaikeaselkoisen laskentalogiikan perusteella ilman yhteyttä todelliseen vahinkoon.

Auditointiin perustuvat vaatimukset saattavat olla huikeita mutta lopulliset sovintokorvaukset silti maltillisia. On asiakkaan onni, että Suomessa vahingonkorvaus ei voi perustua keinotekoiseen laskentasääntöön, vaan väitetyt vahingot tulee näyttää toteen. Auditoinnista päädytäänkin usein sovintoneuvotteluihin, koska ohjelmiston toimittaja ja käyttäjä ovat vahvasti eri mieltä auditoinnin seurauksista.

Sovintoneuvotteluissa on syytä pitää pää kylmänä. Ohjelmistoyhtiö ei välttämättä edes tavoittele alun perin vaatimaansa täyttä korvausta, vaan ylipäätään jonkinlaista korvausta. Neuvotteleminen kannattaa lähes aina, sillä neuvotteluissa saavutettu lopputulos on yleensä parempi kuin alkuperäiseen vaatimukseen suostuminen.

On myös mahdollista, että toimittaja luopuu kaikista vaatimuksistaan, mikäli käyttäjä suostuu vaihtamaan perinteisen lisenssinsä ohjelmistoyhtiön uuteen liiketoimintamalliin, esimerkiksi pilvipalveluun. Tämä vaihtoehto voi tuntua käyttäjälle houkuttelevalta. On kuitenkin hyvä harkita huolellisesti, miten tarjottu ratkaisu soveltuu yhtiön liiketoimintaan. Vaikkei yhtiö haluaisi tai voisi siirtyä uuteen toimitusmalliin, se voi yleensä päästä yhteisymmärrykseen lisenssikorvauksista myyjän kanssa maksamatta täyttä vaatimuksen mukaista hintaa.

Varaudu auditointiin jo lisenssikauppaa harkitessasi

Asiakkaan on hyvä ymmärtää, että ohjelmistoyhtiölle lisenssiauditointi on muutakin kuin ohjelmiston käytön valvontaa: auditointi on osa ohjelmistoalan liiketoimintaa ja tapa tehdä puhdasta voittoa. Siksi auditointiin on hyvä varautua ennakolta, jo ohjelmiston lisensointia harkittaessa.

Viimeistään nyt olisi aika luopua ajatuksesta, että valmisohjelmistot on ostettava niillä ehdoilla, joita ohjelmistotoimittaja ensimmäisenä ehdottaa. Valmisohjelmistoa ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Terävä ostaja arvioi neuvotteluasemansa ja neuvottelee sopimuksesta mahdollisuuksiensa mukaan.

Auditointien näkökulmasta asiakkaan kannattaisi sopimusneuvotteluissa vaatia järkeviä auditointiehtoja, jottei toimittaja voi myöhemmin pitää asiakasta ”panttivankinaan” ja vaatia kovia korvauksia lisenssinvastaisesta käytöstä. Kun jo sopimusneuvotteluissa varautuu tulevaisuuteen, ohjelmiston elinkaaren aikana säästyy vaivaa ja kuluja ja lisenssiauditointien lopputuloksia on helpompaa ennakoida.

Uusimmat referenssit

Toimimme Lantmännen ek förin neuvonantajana Leipurin Oyj:n suunnitellussa hankinnassa Aspo Oyj:ltä. Castrén & Snellman on johtava neuvonantaja elintarviketeollisuuden yritysjärjestelyissä. Lantmännen on Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Sen omistaa 17 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Leipurin on pohjoismaiden johtava leivonnan raaka-aineiden, välineiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja leipomoille ja laajemmin elintarviketeollisuudelle. Tytäryhtiöidensä kautta se toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltian maissa tarjoten kattavia leipomo- ja konditoriateollisuuden ratkaisuja. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntöjä.
Julkaistu 25.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025