29.5.2015

Ohjelmistokäyttäjä lisenssiauditoinnin panttivankina

Ohjelmistojen käyttäminen liiketoiminnassa ei merkitse aina pelkästään liiketoiminnan kehittämistä. Siihen voi kuulua myös epämiellyttäviä tilanteita, jotka saavat ohjelmiston käyttäjän tuntemaan olonsa panttivangiksi. Miten pankkivanki pääsee vapaaksi? Miten näiltä tilanteilta vältytään?

Lisenssiauditoinnissa ohjelmistoyhtiö etsii lisäkorvauksen mahdollisuuksia

Ohjelmistojen lisenssikauppa on siis jäämässä katoavaksi kansanperinteeksi. Kun lisenssikauppa ehtyy, ohjelmistoyhtiöt voivat hankkia tuloja vanhoilta asiakkailtaan lisenssiauditoinnilla. Lisenssiauditoinnissa selvitetään, kuinka asiakas käyttää ohjelmistoa.

Auditointi koskee tyypillisesti systeemi-integraattorien konesaleihin tai työntekijöiden tietokoneille asennettuja ohjelmistoja, jotka on usein hankittu vuosia sitten ja joihin on liiketoiminnan kasvaessa hankittu lisäosia monenlaisilla sopimuksilla ja hinnoittelumalleilla. Lisenssit, ohjelmistoversiot ja käyttäjämäärät saattavat olla iloisesti sekaisin, tai sitten kenelläkään ei ole niistä selkeää käsitystä. 

Lisenssiauditoinnissa ohjelmistoyhtiö voi löytää asiakkaaltaan esimerkiksi liikaa asennettuja lisenssejä (käyttäjämäärä on ylitetty) tai lisenssiehtojen vastaisesti asennettuja ohjelmistoja (ohjelmisto on asennettu erilaiseen tekniseen ympäristöön kuin se alun perin lisensioitiin). Ohjelmistoyhtiö saattaa havaita myös muuta mielestään lisenssiehtojen vastaista käyttöä, kuten esimerkiksi ohjelmiston epäsuoraa käyttöä. Silloin se laskee ohjelmiston käyttäjiksi kaikki mahdolliset tahot, mikäli ne ovat jotenkin yhteydessä ohjelmistoon.

Epäsuoran käytön ongelma liittyy erityisesti toiminnanohjausjärjestelmien lisensseihin. Lähes kaikki yrityksen tietojärjestelmät ovat yhteydessä toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjelmistoyhtiö saattaa sen vuoksi väittää, että toiminnanohjausjärjestelmän lisenssin tarvitsee myös jokainen yhtiön järjestelmiä käyttävä työntekijä, konsultti ja yhteistyökumppani. Saattaa jopa sattua, että ohjelmistoyhtiö vetoaa auditointihavaintojen perusteella tekijänoikeusloukkaukseen tai muuttuneisiin sopimusehtoihin, joiden se väittää korvanneen ohjelmistohankinnan alkuperäiset sopimusehdot.

Auditointi johtaa usein sovintoneuvotteluihin

Auditoinnin ”löydökset” saattavat olla hyvin tarkoitushakuisia tai perusteiltaan epäselviä. Valitettavan usein auditoija vaatii korvausta vaikeaselkoisen laskentalogiikan perusteella ilman yhteyttä todelliseen vahinkoon.

Auditointiin perustuvat vaatimukset saattavat olla huikeita mutta lopulliset sovintokorvaukset silti maltillisia. On asiakkaan onni, että Suomessa vahingonkorvaus ei voi perustua keinotekoiseen laskentasääntöön, vaan väitetyt vahingot tulee näyttää toteen. Auditoinnista päädytäänkin usein sovintoneuvotteluihin, koska ohjelmiston toimittaja ja käyttäjä ovat vahvasti eri mieltä auditoinnin seurauksista.

Sovintoneuvotteluissa on syytä pitää pää kylmänä. Ohjelmistoyhtiö ei välttämättä edes tavoittele alun perin vaatimaansa täyttä korvausta, vaan ylipäätään jonkinlaista korvausta. Neuvotteleminen kannattaa lähes aina, sillä neuvotteluissa saavutettu lopputulos on yleensä parempi kuin alkuperäiseen vaatimukseen suostuminen.

On myös mahdollista, että toimittaja luopuu kaikista vaatimuksistaan, mikäli käyttäjä suostuu vaihtamaan perinteisen lisenssinsä ohjelmistoyhtiön uuteen liiketoimintamalliin, esimerkiksi pilvipalveluun. Tämä vaihtoehto voi tuntua käyttäjälle houkuttelevalta. On kuitenkin hyvä harkita huolellisesti, miten tarjottu ratkaisu soveltuu yhtiön liiketoimintaan. Vaikkei yhtiö haluaisi tai voisi siirtyä uuteen toimitusmalliin, se voi yleensä päästä yhteisymmärrykseen lisenssikorvauksista myyjän kanssa maksamatta täyttä vaatimuksen mukaista hintaa.

Varaudu auditointiin jo lisenssikauppaa harkitessasi

Asiakkaan on hyvä ymmärtää, että ohjelmistoyhtiölle lisenssiauditointi on muutakin kuin ohjelmiston käytön valvontaa: auditointi on osa ohjelmistoalan liiketoimintaa ja tapa tehdä puhdasta voittoa. Siksi auditointiin on hyvä varautua ennakolta, jo ohjelmiston lisensointia harkittaessa.

Viimeistään nyt olisi aika luopua ajatuksesta, että valmisohjelmistot on ostettava niillä ehdoilla, joita ohjelmistotoimittaja ensimmäisenä ehdottaa. Valmisohjelmistoa ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Terävä ostaja arvioi neuvotteluasemansa ja neuvottelee sopimuksesta mahdollisuuksiensa mukaan.

Auditointien näkökulmasta asiakkaan kannattaisi sopimusneuvotteluissa vaatia järkeviä auditointiehtoja, jottei toimittaja voi myöhemmin pitää asiakasta ”panttivankinaan” ja vaatia kovia korvauksia lisenssinvastaisesta käytöstä. Kun jo sopimusneuvotteluissa varautuu tulevaisuuteen, ohjelmiston elinkaaren aikana säästyy vaivaa ja kuluja ja lisenssiauditointien lopputuloksia on helpompaa ennakoida.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024