13.1.2015

Ketterästi kohti kaaosta?

Ketteryydessä ei ole mitään uutta. Päinvastoin, ketterät kehitysmenetelmät ovat olleet olemassa paljon pidempään kuin moni muu IT-alan kuuma puheenaihe. Ne tarjoavat vaihtoehdon perinteisille vesiputousprojekteille, jotka tukeutuvat vahvasti etukäteen tai hyvin varhaisessa vaiheessa laadittuun dokumentaatioon. IT-hankinnoissa hyödynnettävien ketterien menetelmien yhteinen nimittäjä on perinteiseen projektitoimitukseen verrattuna vähäisempi dokumentaatio ja projektin kohteen täsmentyminen osapuolten yhteistyön edetessä.

IT-markkinaa tuntevan juristin on helppo todeta, että ketterän kehitysmenetelmän projektisopimuksiin törmää huomattavasti harvemmin kuin perinteisiin vesiputousprojekteihin. Mistä tämä johtuu? Ei ainakaan ketterien menetelmien vähäisestä käytöstä. Väitämme, että ketterien projektisopimusten karttamiseen liittyy kaksi juurtunutta käsitystä:

Molemmat väitteet ovat pielessä. Vesiputousprojektiin laadittu sopimus ei taivu ketteräksi nimeä muuttamalla. On totta, että liian yksityiskohtainen sopimus poistaa koko ketteryyden, mutta liian joustava sopimus tai sopimukseton tila etenee ketterästi kohti kaaosta. Juristin näkökulmasta ongelmana ei ole sopimuksen jäykkyys, vaan vääränlainen sopimus. Mietitty, projektiin soveltuva sopimus tukee oikeanlaisen toimittajan löytämistä hankkeen toteuttamiseen ja sitouttaa oikeat asiantuntijat projektiin.

Ongelmana vakiintuneen sopimuskäytännön puute

Asiaan perehtymättömälle ketterän sopimuksen laatiminen voi olla haastava tehtävä, koska ketterille projekteille on olemassa vasta vähän vakiintunutta sopimuskäytäntöä. Konkreettinen esimerkki ovat nykyisin voimassa olevat IT2010- ja JIT2007-vakioehdot, joiden uusiin versioihin suunnitellaan ketterien projektien sopimusehtoja vasta nyt, vaikka ketterät kehitysmenetelmät tulivat noin 15 vuotta sitten.

Sopimusta valmisteltaessa tulisi huomioida ketterien projektien erityispiirteet. Ketterät sopimukset ovat omanlainen maailmansa, jossa viljellään erityistä agile-terminologiaa: puhutaan esimerkiksi sprinteistä, backlogista, DoD:stä ja scrum masterista. Termistöä tärkeämpää on kuitenkin ymmärtää, miten nämä käsitteet heijastavat ketteryyttä tai miten niiden pitäisi vaikuttaa sopimuksen sisältöön. Sopimuksen tulisi kuvata, miten projekti etenee, miten päätökset tehdään ja miten lopputulokset hyväksytään. Sopimuksessa olisi myös syytä käyttää ketterälle kehittämiselle ominaista termistöä.

Asiakas on aktiivisessa roolissa ketterän projektin edetessä

On selvää, ettei projektin onnistuminen riipu pelkästään sopimuksen hyvyydestä (tai huonoudesta). Ihanteellisessa ketterässä projektissa osapuolina ovat sitoutunut asiakas ja osaava toimittaja.

Suurimmat virheet saatetaan tehdä jo hankintavaiheessa, ellei sopivan toimittajan ja oikeanlaisen projektitiimin valintaan panosteta riittävästi. Laiminlyönnillä voi olla vakavat seuraukset, sillä ketteryydessä on kyse tiimityöstä. Ihannetapauksessa yhteistyö johtaa siihen, että projektissa saavutetaan tavoitellut tulokset, jotka mukautuvat asiakkaan tarpeisiin, ja päästään eroon raskaasta dokumentaatiosta. Muutostarpeet huomioidaan niiden ilmaantuessa, eikä resursseja tarvitse uhrata tarpeettomiin muutoksenhallintamenettelyihin.

Toisaalta ketteryydessä on kyse nimenomaan tiimityöstä. Ketterä projekti vaatii asiakkaalta huomattavasti enemmän osallistumista ja asiantuntemusta kuin perinteinen projekti. Toisinaan asiakkaalta puuttuvat tarvittava tietotaito ja resurssit. Asiakkaan toiveissa saattaa olla joustava, asiakkaan tarpeisiin mukautuva projekti, jossa tulokset toimitetaan avaimet käteen -mallilla. Ketteryys ei ole mahdollista, ellei asiakas osallistu projektitoimintaan aktiivisesti ja säännöllisesti tai ehdi antaa palautetta ja havainnoida muutostarpeita. Asiakkaan osallistumisen lisäksi tärkeää on, että asiakasorganisaatiossa on projektiin omistautunut henkilö, jolla on ajantasainen tieto projektin etenemisestä ja joka pystyy valtuuksiensa rajoissa tekemään asiakkaalta vaadittavat päätökset ja linjaukset asiakkaan puolesta. Vesiputousmallinen projekti tulee asiakkaan pöydälle hyväksyttäväksi kerralla tai korkeintaan muutamassa osassa. Ketterä projekti sen sijaan edellyttää jatkuvaa hyväksymismenettelyä ja samalla selkeää päätöksentekomenettelyä.

Toisinaan vastapuolen hyväntahtoisuuteen luotetaan jopa sokeasti kumppanuushenkeen ja ketteryydelle ominaiseen epämuodolliseen yhteistyömalliin vedoten ja keskeisiä asioita jätetään kirjaamatta sopimukseen. Myöhemmässä vaiheessa toimittaja hankkii ehkä rahakkaamman projektin eikä kumppanuuslupauksilla ole enää niin suurta merkitystä. Ketterässä projektissa tärkein resurssi ovat osaavat asiantuntijat. Jos oikeita asiantuntijoita ei sitouteta projektiin, voi yksikin vaihdos tehdä aikaansaaduista tuloksista jopa käyttökelvottomia. Ketteryys ja sen edellyttämä osaaminen on henkilösidonnaista.

Luottamus osapuolten välillä on tietysti tärkeää, mutta projektiin sitoutuneen osapuolen ei pitäisi arkailla kumppanuushengessä luvattujen asioiden kirjaamista sopimustekstiin.

Rahalle vastinetta?

Oma kysymyksensä on myös sopimuksen kohde. Toisinaan ketterissä projekteissa ajaudutaan ongelmaan, jossa osapuolet ryhtyvät toteuttamaan projektia vailla tarkempia määrityksiä ja asiakas maksaa toimittajan laskut kuukausittain käytetyn työajan perusteella. Tällöin kyse ei välttämättä ole enää projektitoimituksesta, vaan yhteistyö saattaa muistuttaa ennemminkin asiantuntijakonsultointia, vailla mitään lopputulosvastuuta.

Asiakkaan näkökulmasta projektitoimituksen etuna on lähtökohta toimivien lopputulosten syntymisestä. Jos kohdetta ei ole määritelty millään tasolla, riskinä on, ettei projektin lopputuloksiin tyytymättömän asiakkaan ole mahdollista saattaa toimittajaa vastuuseen pieleen menneen projektin sisällöstä.

Toisaalta herää kysymys siitä, miten sopimuksen kohde ylipäänsä määritellään, kun jo ketteryyden ideologian mukaan sopimuksen kohde täsmentyy projektin edetessä. Lähtökohdaksi projektin kohteen määrityksessä voidaan ottaa esimerkiksi tietty vähimmäistaso, joka lopputulosten on täytettävä ja jonka täytyttyä voidaan sopia jatkokehityksestä asiakkaan toiveiden ja resurssien mukaisesti.

Sopimuksesta pitäisi käydä ilmi, mitä ostaja on ostamassa ja mitä myyjä on myymässä. Monissa ketterissä sopimuksissa näin ei ole. On vain haavekuva ketteryydestä, joka ratkaisee kaikki ongelmat.

Hybridisopimuksessa on piirteitä molemmista malleista

Ketteryyden määrä ei ole projekteissa vakio. Käytännössä tehdään paljon hybridisopimuksia, joissa otetaan aineksia sekä ketteristä että perinteisistä projekteista. Syynä voi olla esimerkiksi se, että hankkeen liiketoiminnalliset intressit edellyttävät tiettyjä vesiputousmallin mekanismeja. Väärinkäsitysten välttämiseksi käytettävän menetelmän kuvaukseen olisikin syytä panostaa ja huolehtia, että molemmilla osapuolilla on yhteisymmärrys siitä, mitä ketteryydellä kyseisessä projektissa tarkoitetaan.

Jos ketterää menetelmää ei määritellä riittävän selvästi, jos projektin edellyttämästä dokumentaatiosta tai osapuolten välisestä kommunikaatiosta tingitään tai jos osapuolilla ei ole riittävää tietotaitoa ketteryydestä, ajaudutaan helposti ns. lumivyöryongelmaan. Tavoitellaan ketteryyttä, mutta tosiasiassa toimitaan perinteisen projektin mukaisesti. Tämä voi pahimmillaan johtaa molempien menetelmien huonoimpien käytäntöjen soveltamiseen.

Sopimusta laadittaessa tulee huomioida riittävä tasapaino ketteryyden, ennustettavuuden ja muiden liiketoiminnallisesti tärkeiden intressien välillä. On kuitenkin muistettava, että ketteriin projekteihin liittyy paljon muitakin kuin sopimusteknisiä pulmia.

Ketteryys ei sovi kaikkiin projekteihin

Ketterää projektia harkittaessa on mietittävä, voiko kyseisen projektin toteuttaa ketterästi. Kysymys liittyy ensisijaisesti siihen, kuinka bisneskriittinen projekti on ja mikä on hankkeen taloudellinen arvo. Ketterää sopimusta (kuten muutakin IT-sopimusta) laadittaessa tulee harkita huolellisesti, onko yhtiöllä riittävästi resursseja ja osaamista projektin toteuttamiseen ketterästi ja kestääkö projektin kohde ketteryydelle ominaisen iteratiivisuuden.

Uusimmat referenssit

Toimimme Lantmännen ek förin neuvonantajana Leipurin Oyj:n suunnitellussa hankinnassa Aspo Oyj:ltä. Castrén & Snellman on johtava neuvonantaja elintarviketeollisuuden yritysjärjestelyissä. Lantmännen on Pohjois-Euroopan johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- ja elintarviketoimialalla. Sen omistaa 17 000 ruotsalaista maanviljelijää, ja sillä on 12 000 työntekijää sekä toimintaa yli 20 maassa. Leipurin on pohjoismaiden johtava leivonnan raaka-aineiden, välineiden ja asiantuntijapalveluiden toimittaja leipomoille ja laajemmin elintarviketeollisuudelle. Tytäryhtiöidensä kautta se toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltian maissa tarjoten kattavia leipomo- ja konditoriateollisuuden ratkaisuja. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntöjä.
Julkaistu 25.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025