Finnlines – Lainasopimus EIP:n kanssa Nordean ja Finnveran vakuuksilla 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelmansa osittaiseen rahoittamiseen

Finnlines – Lainasopimus EIP:n kanssa Nordean ja Finnveran vakuuksilla 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelmansa osittaiseen rahoittamiseen

Aluskannan kunnossapito ja uudistaminen vaatii huomattavasti pääomaa ja edellyttää mittavaa rahoitusta, mikä voi nykyisissä markkinaoloissa muodostua haasteeksi.

Kun asiantunteva Merenkulku ja logistiikka -palvelumme ja arvostettu Rahoitus-palvelumme yhdistävät voimansa, voimme tarjota sinulle ensiluokkaista neuvontaa alusrahoitukseen liittyvissä kysymyksissä.

Perinteisten alusrahoitusratkaisujen lisäksi alan parhaaksi arvioitu Rahoitus-palvelumme osaaminen takaa sen, että pystymme tarjoamaan muitakin vaihtoehtoja ja löytämään innovatiivisia täsmäratkaisuja kaikissa markkinatilanteissa.

Uusimmat referenssit

Toimimme OP Suomi Infra -rahaston oikeudellisena neuvonantajana rahaston sijoittaessa ESL Shipping Oy -laivaliikenneyhtiöön. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma myötäsijoitti yhtiöön yhdessä OP Suomi Infra -rahaston kanssa. Sijoitus tehtiin ESL Shippingin uusia osakkeita vastaan, ja 45 miljoonan euron yhteissijoitus vastaa 21,43 prosentin omistusosuutta ESL Shipping -yhtiöstä. Sijoituksen tarkoituksena on kiihdyttää ESL Shippingin vihreää siirtymää. ESL Shipping Oy on kotimainen varustamo ja laivaliikenneyhtiö, jonka pääomistaja on Aspo Oyj. OP Suomi Infra Ky on OP Ryhmän hallinnoima eräpäivätön rahasto, joka sijoittaa suomalaiseen infrastruktuuriin. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on työeläkevakuutusyhtiö, jonka sijoitussalkun suuruus oli 57,5 miljardia euroa syyskuussa 2023.
Julkaistu 26.4.2024
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kolmessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kolme uutta huippuekologista Eco-luokan hybridiroro-alusta (Finneco I, II ja III). Kiinalainen China Merchants Jinling -telakka (Jiangsu) luovutti Finneco I:n Finnlinesille 28.4.2022, Finneco II:n 30.5.2022 ja kolmannen eli viimeisen hybridiroro-aluksen, Finneco III:n, 6.6.2022. Laivat ovat 238 metriä pitkiä, ja kunkin rahtikapasiteetti on 5 800 kaistametriä, joten ne voivat kuljettaa 400 perävaunua matkaa kohden. Hybridiroro-alukset voivat kuljettaa jopa 38 prosenttia enemmän rahtia, mutta tuottavat lähes 43 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nämä energiatehokkaat alukset ovat jälleen yksi askel kohti vastuullista kuljetustoimintaa. Energiansäästö on paras tapa vähentää päästöjä. Aluksissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka. ”Osana Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa toimme liikenteeseen kolme uutta Eco-luokan hybridiroro-alusta vuonna 2022. Nämä kolme suurta alusta liikennöivät Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Uusinta teknologiaa sisältävät laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaille, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Julkaistu 28.7.2023
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius). Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa. Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta. Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta. Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa. ”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld. ”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.
Julkaistu 28.7.2023
Asiakkaamme VR FleetCare Ltd (VR Kunnossapito Oy) valittiin sopimustoimittajaksi Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n Flirt-sähköjunien telien peruskunnostusta koskevassa julkisessa hankinnassa. Neuvoimme VR FleetCarea tarjouskilpailussa, joka järjestettiin erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisena neuvottelumenettelynä. Flirt-junat liikennöivät Helsingin kaupungin lähijunaliikenteessä. Sopimuksen kohteena on 81 junan telien kilometreihin perustuvat määräaikaiskunnostukset ja peruskorjaukset vuosien 2024–2030 aikana. Sopimukseen kuuluu myös 4 vuoden optio.
Julkaistu 24.1.2023