11.2.2019

Verohallinnon järjestämät ennakolliset keskustelut vähentävät verokohtelun epävarmuutta

Ennakollisessa keskustelussa verovelvollisella on mahdollisuus saada suullista ohjausta suunnittelemiensa oikeustoimien verokohtelusta paikan päällä Verohallinnossa. Ennakollista keskustelua edeltää tietojenanto keskusteluun osallistuville Verohallinnon asiantuntijoille. Tietojenannossa verovelvollinen voi kertoa myös oman näkemyksensä asian verotuksellisesta käsittelystä.

Tietojenannolla pyritään varmistumaan siitä, että viranomaisella on riittävät tiedot muodostaa ratkaisu käsiteltävässä asiassa joko heti ennakollisen keskustelun päätteeksi tai lyhyen ajan kuluttua keskustelun toteutumisesta. Verovelvollinen saa keskustelussa annetusta Verohallinnon kirjallisesta ohjauksesta luottamuksensuojan, kuten kirjallisesta ennakkoratkaisusta. Verovelvollisella on myös mahdollisuus muuttaa suunnitelmiaan keskustelussa saadun ohjauksen perusteella.

Ennakollisia keskusteluja käytettiin jo aiemmin konserniverokeskuksessa, ja vuonna 2018 Verohallinto laajensi niitä kokeilumielessä myös muiden yritysveroasiakkaiden käyttöön. Kokeilua on päätetty jatkaa verovuonna 2019. Parhaimmillaan muutos nopeuttaa sitovan ennakkoratkaisun saamista tavanomaiseen kirjalliseen ennakkoratkaisuprosessiin nähden, sillä kirjallisessa ennakkoratkaisujärjestelmässä sitovan ratkaisun saaminen on saattanut pahimmillaan kestää vuoden – valitusprosessista puhumattakaan.

Ennakollinen keskustelu on tarkoitettu yhteisöasiakkaiden haastaviin verokysymyksiin. Vaikka järjestelmä on vielä tuore, olemme jo avustaneet muun muassa Danske Bankia ja Ilmarista järjestelyjen verokohtelun varmistamisessa ennakollisella keskustelulla.

Voisiko sinun yrityksesi hyötyä uudesta ennakoivan ohjauksen väylästä, tai kaipaatko lisätietoja ennakollisen keskustelun käytännön toteutuksesta? Ota yhteyttä, autamme mielellämme.

Mikko Alakare
Sari Laaksonen
Emmi Mäkäräinen