27.4.2017

Näin saat sijoittajat ostoksille – vinkit tuoreista listautumisista

Suomen listautumismarkkina on aktivoitunut – tämä selviää hyvin muun muassa Kauppalehden hiljattain julkaisemasta jutusta: Kuka kolkuttaa seuraavaksi pörssin ovea? Pohjoismaat johtavat globaaleja listautumistilastoja ja ovat ohittaneet vilkkaudessa jopa Lontoon ja Frankfurtin pörssit.

Viime syksyn merkkitapaus Suomessa oli tietoliikenneyhtiö DNA:n listautuminen, joka oli Suomen suurin listautumisanti vuosikymmeneen. Muita viime aikojen listautujia ovat olleet Lehto Group, Vincit, Pihlajalinna ja Suomen Hoivatilat, ja aivan hiljattain listoille ovat kivunneet Fondia ja Next Games.

Lupaavan markkinatilanteen kannustamina järjestimme viime kuussa workshopin Paras arvo listautumisesta, jossa tuoreet listautujat ja neuvonantajat kertoivat käytännön listautumiskokemuksistaan. Myös DNA:n strategiajohtaja Christoffer von Schantz jakoi blogikirjoituksessaan mainioita vinkkejä tuleville listautujille. Kokosimme molemmista parhaat palat omaan listaamme.

Sijoittajat haluavat selkeän strategian

Yhtiön liiketoiminnan ja strategian kiteyttäminen sijoittajalle ymmärrettävään muotoon voi olla vaativa harjoitus. Listautuvalla yhtiöllä tulisi kuitenkin olla selkeä käsitys siitä, mitkä sen strategiset vahvuudet ovat ja mistä yhtiön liiketoiminnassa on pohjimmiltaan kyse. Lisäksi yhtiön johdon tulisi osata kommunikoida tämä viesti sijoittajakunnalle vakuuttavasti. Tämä kiteytystyö ehdottomasti kannattaa, sillä listautumisen yhteydessä syntyneet materiaalit ovat yhtiölle kullanarvoisia myös listautumisen jälkeen.  

Sijoittajatarina innostaa ja on uskottava

Workshopin esityksissä korostui johdonmukaisen ja uskottavan sijoittajatarinan merkitys. Tällaista tarinaa ei voida keksiä tyhjästä, vaan sen tulee perustua koviin faktoihin.

Sijoittajien kiinnostuksen herättämiseksi listautujalta vaaditaan paitsi hyvää sijoitusteemaa – kuten trendikästä toimialaa – myös houkuttelevuutta ja kyvykkyyttä verrattuna toimialan muihin yhtiöihin. Mihin reaalimaailman tarpeeseen yhtiö vastaa? Entä miksi kannattaisi sijoittaa juuri tähän yhtiöön?

Listautumismateriaalien, kuten listalleottoesitteen ja markkinointimateriaalien, tulee toisintaa sijoittajatarinaa johdonmukaisella ja eheällä tavalla. Eikä sovi unohtaa myöskään yhtiön sisäistä viestintää: listausprojekti on osattava perustella uskottavasti myös omalle henkilöstölle ja muille sidosryhmille, kuten osakkeenomistajille ja asiakkaille.

Arjen on rullattava myös listautumisprojektin aikana

Listautuminen ei ole yhtiölle vain itseisarvo, vaan se jykevöittää liiketoimintaa ja siivittää yhtiötä myös taloudelliseen menestykseen. Listautumisen valmistelun yhteydessä yhtiölle luodaan kapasiteetti listaelämää varten. Menestyksen pitää kasvaa yhtiöstä itsestään, mutta neuvonantajat voivat toki antaa siihen merkittävänkin panoksen.

Vaativassa listautumisprojektissa tiimin työnjaon pitää olla selkeä, ja henkilökemioiden on toimittava niin yhtiössä kuin myös suhteessa neuvonantajiin. On tärkeää miettiä etukäteen, miten yhtiön sisäinen dynamiikka toimii. Liiketoiminta ei voi pysähtyä listautumishankkeen ajaksi, vaan bisneksen on rullattava tavanomaiseen tapaan. Tiedon pitää kulkea hyvin niin yhtiön sisällä kuin neuvonantajillekin.

Listautumishankkeen pitää olla myös yhtiön itsensä näköinen, eikä listautumisen pitäisi muuttaa yhtiön omintakeista kulttuuria. On ollut hienoa seurata, miten esimerkiksi DNA on pystynyt pitämään sille tunnusomaisesta rohkeudesta ja mutkattomuudesta kiinni myös pörssiyhtiönä.

Listautumisella on aina myönteinen kaiku, ja esimerkiksi DNA:n kohdalla dream big -ajattelu todellakin kantoi hedelmää.