15.8.2017

Pienistä puroista syntyy toimiva IP-strategia

Uskomatonta, että ollaan jo elokuun puolivälissä! Kirjoitin talvella lyhyesti IP-välineistä ja IP-strategiasta. Lupasin tuolloin itselleni jatkaa kirjoittamista keväällä, mutta nyt tuntuu, että luontoäiti taisi unohtaa koko vuodenajan Suomessa tänä vuonna ja samoin näyttää käyneen kesälle. Oli miten oli, taas sitä mennään!

Keskitytään hetkeksi kokonaiskuvaan. Yritystoiminnassa pätee sama kuin elämässä yleensäkin: muutos on pysyvää ja vauhti vain kiihtyy. Yrityksissä tehdään jatkuvasti kauppoja, erotetaan toimitusjohtajia ja palkataan uusia, ja aloitetaan uusia yhteistyökuvioita. Koko ajan on tehtävä lukuisia päätöksiä, jotka vaikuttavat niin liiketoimintastrategiaan kuin myös IP-strategiaan, eikä tämä työ lopu koskaan. IP-strategian osalta on otettava huomioon joitakin perusasioita, jotka ovat samoja siitä riippumatta, onko kyseessä disruptiota toitottava digiajan start-up-yhtiö vai miljoonien eurojen liikevaihtoa tahkoava, vanhoja tuttuja tuotteita tarjoava yritys.

Jo muutamalla pienellä toimenpiteellä jokainen yritys voi ottaa askeleita kohti hyvin rakennettua IP-strategiaa, joka hyödyttää liiketoimintaa. Varoituksen sana on toki paikallaan: nämä askeleet eivät edellytä ylivoimaisia kykyjä tai perustavanlaatuista osaamista digitalisaatiosta ja esineiden internetistä. Ne eivät vaadi edes paljon rahaa. Tarvitaan vain selkeä liiketoimintastrategia ja jonkin verran kovaa työtä.

  1. Ryhdy tuumasta toimeen
    Kysy, mitä sellaista teette, mitä kukaan muu ei tee, tai mitä te teette paremmin kuin kukaan muu. Kirjoita tämä ylös. Mihin perustat vastauksesi? Onko tärkein kilpailuetunne aineellinen vai aineeton? Voidaanko se suojata? Mikä on paras keino todentaa tämä kilpailuetu?

    Jos pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin, asiat ovat jo hyvällä mallilla. Pyydä vielä luotettavalta taholta objektiivinen arvio – käykää läpi nämä kilpailutekijät. Kirjatkaa nämä, ja tallentakaa kaikki olennainen aineisto myöhempää käyttöä varten. Tätä ei kannata tehdä yksin, vaan yhdessä jonkun luottohenkilön tai asiantuntijan kanssa. Mikäli tulokset eivät vakuuta tai todisteet uupuvat, pohdi vastauksiasi uudelleen. Aloita liiketoimintanäkökulmasta. Mieti, millaista näyttöä tarvitset tänään ja millaista kymmenen vuoden kuluttua. Ole utelias, tutki muiden käytäntöjä. Pyydä neuvoa ja keskustele. Dokumentoi kaikki.

  2. Ota mukaan oikeat ihmiset
    Kun tärkein kilpailuetu on selvillä, on aika laatia suunnitelma. Viesti tulokset vastuuhenkilöille ja avaa tärkein: miksi tämä on meidän kannaltamme tärkeää nyt ja tulevaisuudessa. Ota ja jaa vastuuta. Käytä asiantuntijoita ja luota heidän asiantuntemukseensa. Edelleen, dokumentoi kaikki.

  3. Vie suunnitelma loppuun ja aloita alusta
    Ota suunnitelma käyttöön. Tee perusduunia. Pidä suunnitelmastasi kiinni. Tee muutoksia, mutta vain silloin, jos siihen on hyvä, liiketoiminnallinen syy. Seuraa toteutumista. Toimi johdonmukaisesti ja käänny tarvittaessa neuvonantajien puoleen. Pyydä toisen ja tarvittaessa kolmannenkin asiantuntijan mielipide. Älä taistele turhaan. Valitse taistelusi, tai ota uusi suunta. Tee sama uudelleen. Maailma muuttuu, ja aina silloin tällöin on hyvä pysähtyä, tarkistaa ja tarvittaessa aloittaa alusta. Lopuksi vielä: dokumentoi kaikki.

Kyse ei kuitenkaan ole henkilöbrändäyksestä, vaikka se onkin ollut viime aikoina kuuma puheenaihe. Tämä on lista, jolla on helppo luoda perusta IP-strategialle. Aineettomien oikeuksien kauneus piilee siinä, että ne muuttuvat näkyviksi vain dokumentoimalla. Vaikka työlista onkin hyvin pelkistetty, ei sen keskeinen sisältö muutu, vaikka sitä täydennettäisiin myöhemmin asianmukaisella konsulttiterminologialla ja tarkemmilla, toimialakohtaisilla ohjeilla.

En nyt lupaa kirjoittaa tästä aiheesta lisää, kun ensilumi saapuu, sillä niin saattaa muuten käydä hyvinkin pian! Suomen lyhyeen ja vähälumiseen kesään voi aina luottaa. Onneksi yllä olevan listan voi kuitenkin toteuttaa säästä huolimatta.

Close
{{ translations.title }}
{{translations.other}}
{{translations.noResults}}
{{ translations[area] }}